Luistercijfers nieuwe ochtendshows: Ekdom-effect zet door bij 10

Het Ekdom-effect zet door in de luistercijfers van Radio 10. De eerste volledige meting met de nieuwe ochtenddeejay steeg de radiozender in het tijdvak 6-9 uur met ruim een procentpunt. De nieuwe ochtendshow met Mattie Valk en Marieke Elsinga op Qmusic bleef nagenoeg stabiel.

Luistercijfers nieuwe ochtendshows: Ekdom-effect zet door bij 10 Dit blijkt uit analyse van de luistercijfers op werkdagen van 6-9 uur van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) door Radio.NL.

Sinds Edwin Evers zijn vertrek bij Radio 538 heeft aangekondigd is er een record aantal nieuwe ochtendshows gestart.

NPO Radio 2 opende de dans in juli, gevolgd door Sublime en Radio 10 in augustus en Qmusic en NPO 3FM in september. Nu ook Radio 2, Radio 10 en 3FM een volledige meting hebben met de nieuwe ochtendshows is het opnieuw tijd voor een analyse.

Radio 10
Uit een tussenanalyse vorige maand op Radio.NL bleek al dat het binnenhalen van Gerard Ekdom door Radio 10 het station geen windeieren heeft gelegd. En ook in de eerste volledige meting (september / oktober) stijgt het marktaandeel van Radio 10 tijdens de ochtendspits. Dit keer met 1,2%-punt naar 10,1%.

Qmusic
Radio 10 heeft hierdoor Qmusic ingehaald. Niet alleen overall, maar ook tijdens de ochtendspits. Mattie & Marieke bleven hun eerste volle meting nagenoeg stabiel op 9,1% (-0,1%-punt).

NPO Radio 2
Daarnaast komt Ekdom ook langzaam maar zeker in de buurt van de cijfers zijn oude werkgever NPO Radio 2. Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte bleven, ondanks dat het overall marktaandeel van Radio 2 steeg, gelijk op 11,5% marktaandeel. Wel is dit nog altijd flink minder dan Ekdom scoorde.

NPO 3FM
Sander Hoogendoorn zag zijn eerste periode vooral stabiele cijfers. Het marktaandeel van 3FM bleef in de ochtend gelijk op 3,5%.

Evers stijgt door
Edwin Evers blijft tot hij aftreed in december koning van de ochtend. De afgelopen periode deed de ochtenddeejay van Radio 538 er nog een schepje bovenop, want het marktaandeel steeg met bijna een procentpunt naar 17,9%. Het hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd. Daarmee legt Evers de lat voor zijn opvolger Frank Dane behoorlijk hoog.

Jurgen van den Berg op NPO Radio 1 blijft nog nipt de tweede plaats inhouden met 11,7%, een daling van 0,3%-punt.

Sky Radio verloor opnieuw terrein in de ochtend en scoort nu met 5,3% marktaandeel ruim 3%-punt lager dan het overall aandeel (8,4%). Ook Veronica blijft het lastig hebben. Giel Beelen verloor de afgelopen meting een half procentpunt en scoort nu 3% marktaandeel.

Jeroen van Inkel op NPO Radio 5 blijft steken op 2,2%, terwijl Sander de Heer op Sublime genoegen moet nemen met 0,4%,

20-49 Jaar
Bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-49 jaar blijft Evers mokerslagen uitdelen. Het marktaandeel steeg hier met maar liefst 1,3%-punt naar 25,2%. Dat betekent dat 1 op de 4 radioluisteraars tussen de 20 en 49 jaar in de ochtend afstemt op de ochtendshow van 538.

Winst was er ook voor Qmusic. Mattie & Marieke stegen met een half procentpunt naar 13,7%. Nog een grotere winst was er voor Gerard Ekdom. Het marktaandeel van 10 schoot deze meting met 0,8%-punt omhoog naar 10,7%.

Tussen Q en 10 staat nog NPO Radio 2. Maar opnieuw verloor Jan-Willem Start Op terrein bij de doelgroep 20-49 jaar. Dit keer ging het marktaandeel met 0,3%-punt naar beneden naar 12,1%. Ter vergelijking: Ekdom scoorde afgelopen voorjaar nog regelmatig boven de 17%.

De grootste klap in de ochtend was voor Sky Radio, waar het marktaandeel opnieuw met bijna een procentpunt daalde naar 5,5%. Ook Giel op Veronica daalde flink in deze doelgroep en is nu weer voorbij gestreefd door Radio 1. [Radiowereld.NL]