Luistercijfers België: StuBru weer groter dan MNM

Studio Brussel is na maanden weer groter dan zusterstation MNM. Dit blijkt uit de nieuwe Luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. Hoog en droog blijft VRT Radio 2 aan kop in Vlaanderen, terwijl Nostalgie haar voorsprong in Wallonië vergroot.

Luistercijfers België: StuBru weer groter dan MNM Woensdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die voortaan CIM RAM (Radio Audience Measurement) heten en zes keer per jaar verschijnen. De vierde golf van dit jaar bevat de cijfers over de periode 1 juli tot en met 31 oktober.

Wederom blijft VRT Radio 2 hoog en droog aan kop. De familiezender van de publieke omroep met veel Vlaamse muziek daalde deze meting opnieuw en noteert nu 30,1% marktaandeel.

Qmusic zag haar marktaandeel stabiel blijven op 12,5%. “Het is heel fijn om te zien dat Qmusic bevestigt als grootste radiozender bij Vlamingen tussen 18 en 54 jaar”, aldus An Caers, directeur radio bij Medialaan.

Naast wat we on air doen bij Qmusic zoals de Top 500 van de Zeroes volgende week, blijven we volop investeren in digitale initiatieven zoals onze dagelijkse online live quiz Qwistet.” Het principe van dit spel is overigens gelijk aan “Lucky 13” dat in ons land op SBS6 werd uitgezonden.

StuBru en MNM wisselen stuivertje
Plaats drie is nu weer in handen van Studio Brussel. De alternatieve jongerenzender van de VRT verwijst haar hitzus MNM naar plaats 4. MNM verloor in één klap ruim 1,5%-punt marktaandeel.

Desondanks is VRT Radiomanager Els van de Sijpe tevreden: “MNM bereikt dagelijks een kwart van de jongeren van 12 tot 24 jaar. Studio Brussel stijgt door naar 10,6% marktaandeel en is bovendien met voorsprong de best beluisterde radio op het werk.

Verlies was er ook voor Joe, het classic hitszusje van Qmusic. Rivaal Nostalgie profiteerde hier optimaal van en steeg met een half procentpunt naar 7,3%. “Het doet deugd om op deze manier het jaar af te sluiten” aldus Tom Klerkx, zenderbaas van Nostalgie. “We werken elke dag keihard met ons team, om onze luisteraars, hun moment hun classic, te laten beleven. Zoals het past in deze dagen kijken we 2019 hoopvol tegemoet.

Opvallend is ook de flinke groei van de nieuwe commerciële netwerkradio’s. Topradio springt van 0,8 naar 1,2%. VBRO doet het nog beter en gaat van 0,7 naar 1,4% marktaandeel.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België staat Radio Nostalgie van de derde meting op een rij op de eerste plaats. Met 15,2% marktaandeel vergrootte het classic hitsstation de afstand tot de nummer 2 zelfs flink. Bel RTL zag haar marktaandeel namelijk met ruim een half procentpunt dalen naar 13,9%.

Flink verlies was er ook voor RTBF VivaCité, het station met veel regionale informatie en chansons, en de commerciële hitzender Radio Contact. Beide stations verloren bijna een procentpunt marktaandeel. Hetzelfde geldt voor NRJ, terwijl RTBF Classic 21 (classic rock en verkeersinformatie) en de informatiezender La Première flink omhoog schoten. [Radiowereld.NL]