‘Frekkel’ van Staatsloterij heeft donderdag de Gouden Loeki 2018 gewonnen. Het spotje nam het op tegen onder meer die van Jumbo, Plus en Lidl. De winnaars ontvingen de prijs in Theater Tuschinski Amsterdam uit handen van Frank Volmer van de Ster.
Het is de eerste keer dat Staatsloterij deze prijs wint. ‘Frekkel’ werd op de hielen gezeten door ‘Lieke’ van Calvé Pindakaas en hond Binck uit ‘Help ons redden’ van de Dierenbescherming.
De reclame is gemaakt door reclamebureau Tbwa\Neboko. Rolo ontving voor de iconische reclame met de olifant de Gouden Loeki Aller Tijden.
Voorgaande 24 ster gouden loeki winnaars: KLM ‘Zwanen’ (1995), Rolo ‘Olifant’ (1996), Melkunie ‘Bommetje’ (1997), Calvé Pindakaas ‘Goal!’ (1998), Gouden Gids ‘Haai’ (1999), Dommelsch ‘Archeoloog’ (2000), Centraal Beheer Achmea ‘Rio’ (2001), Calvé Pindakaas ‘Voetballertje’ (2002), Amstel ‘Klussen’ (2003), Centraal Beheer Achmea ‘Leeuw’ (2004), Planet Internet ‘Moderne Technieken’ (2005), Centraal Beheer Achmea ‘Acupunctuur’ (2006), KPN ‘Goeiemoggel’ (2007), SP ‘Thuiszorg’ (2008), Heineken ‘Walk-in Fridge’ (2009), Calvé Pindakaas ‘Pietertje’ (2010), T-Mobile ‘Altijd Samen’ (2011), Telfort ‘Lekker lang bellen’ (2012), a.s.r. ‘Olli’ (2013), KNGF ‘Buddyhond’ (2014), Albert Heijn ‘Meneer Van Dalen neemt afscheid’ (2015), Jumbo ‘Helemaal Kerst met Jumbo’ (2016), Albert Heijn ‘Appie Christmas’ (2017), Staatsloterij ‘Frekkel’ (2018).
Hoe werkt Ster Gouden Loeki?
Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op. Deze 40 commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50% bepaald door het publiekspanel en voor 50% door het Nederlands publiek. [Radiowereld.NL]