Online televisie werd in het verleden vooral gebruikt als ‘uitzending gemist’. Uit gebruikscijfers van online tv-dienst NLZIET blijkt echter dat de tv-kijker steeds meer online naar live programma’s kijkt.
Niet alleen live (sport) evenementen scoren online, maar ook televisieprogramma’s waar veel over wordt gesproken, zoals Wie is de Mol? en Boer zoekt Vrouw, zorgen voor veel live kijktijd.
Uit gebruikscijfers blijkt dat binnen NLZIET het online live kijktijd-aandeel is gestegen naar 27%. Tijdens het WK Voetbal keek bijna de helft van de online kijkers naar live televisie.
Top 10 meest bekeken online live programma’s van 2018
1. UEFA Champions League: Ajax – Benfica
2. UEFA Champions League: Ajax – Bayern München
3. UEFA Champions League: Benfica – Ajax
4. Eurovisie Songfestival 2018 finale
5. UEFA Champions League: AEK Athene – Ajax
6. UEFA Champions League: Bayern München – Ajax
7. RTL 7 Darts: WK 2019
8. UEFA Champions League: Tottenham Hotspur – PSV
9. UEFA Champions League: PSV – Inter Milan
10. UEFA Champions League: PSV – Tottenham Hotspur
Niels Baas (directeur NLZIET): ‘De sterke groei in online tv-kijken laat ook zien dat de consument de online tv-dienst steeds meer als vervanging voor het traditionele tv-abonnement gebruikt. De verschillen in kijkgedrag tussen online en lineair lijken steeds meer te vervagen. Al eerder bleek dat steeds meer consumenten online tv op het grote scherm kijken. Ook het live online kijken, op zowel mobiele apparaten als op tv, wordt steeds meer gemeengoed.‘
Misleidend
NLZIET, een samenwerking tussen de Nederlandse Publieke Omroep, RTL Nederland en Talpa TV, werd onlangs op de vingers getikt door de ‘Reclame Code Commissie’. NLZIET misleidde de kijkers volgens de RCC door te melden dat de kijker reclamevrij kon kijken.
Dit is misleidend volgens RCC. NLZIET heeft de misleidende tv-reclame wel vervangen. Maar de website blijft misleidend. Daar wordt nog steeds gesproken over reclamevrij: “Grootste reclamevrije on demand aanbod“. [Radiowereld.NL]
Foto: Pixabay