Zoeken
Sluit dit zoekvak.

STER-baas: Dalende reclame-inkomsten grotendeels door 3FM

De dalende reclame-inkomsten worden grotendeels veroorzaakt door de tegenvallende luistercijfers van NPO 3FM. Dit stelde STER-directeur Frank Volmer deze week op BNR Nieuwsradio. De afgelopen 5 jaar daalden de inkomsten met een slordige 30 miljoen per jaar.

STER-baas: Dalende reclame-inkomsten grotendeels door 3FM De STER-inkomsten, die jaarlijks aan het ministerie van OCW worden afgedragen, bedroegen de afgelopen 30 jaar gemiddeld 200 miljoen. In 2018 was dit echter nog maar 167 miljoen euro. “Die vermindering van 30 miljoen komt voor een heel belangrijk deel door de tegenvallende luistercijfers van 3FM”, aldus Volmer. “Dat is verreweg de grootste daling die is ontstaan.“

De afgelopen 5 jaar is het marktaandeel van de publieke popzender compleet ingestort. Van de ruim 10% marktaandeel die 3FM begin 2015 nog scoorde, zijn er nog 2,4 over. Het station staat hiermee zelfs achter NPO Radio 4 en 5. Wel moet erbij vermeld worden dat het weekbereik van 3FM nog altijd hoger is dan die van Radio 4 en 5.

Oorzaak van de daling is het vertrek van vrijwel alle populaire deejays, hetzij naar Radio 2, hetzij naar een commerciële zender, in combinatie met een ingrijpend gewijzigd muziekbeleid. Daar komt ook nog bij dat de zender een aantal jaren een ronddobberend schip was door het gebrek aan een vaste zenderbaas.

De dalende reclame-inkomsten bij 3FM worden maar gedeeltelijk gecompenseerd door het steeds beter beluisterde Radio 2. Ook Radio 5 is de afgelopen jaren flink gestegen qua luistercijfers, maar hierop is relatief weinig reclame te horen. Doordat deze zender zich op senioren richt, is deze niet interessant genoeg voor het gros van de adverteerders. [Radiowereld.NL]