Search
Close this search box.

Luistercijfers België: Studio Brussel zakt onder Qmusic

Qmusic is opgeklommen tot de tweede zender van Vlaanderen. Het station profiteerde van een flinke duikeling van Studio Brussel. Dit blijkt uit de nieuwe Luistercijfers die woensdag zijn gepubliceerd. Radio 2 blijft aan kop, terwijl Nostalgie het populairst in Wallonië blijft.

Luistercijfers België: Studio Brussel zakt onder Qmusic Woensdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die nu CIM RAM (Radio Audience Measurement) heten en zes keer per jaar verschijnen. De nieuwe cijfers bevat de cijfers over de periode november 2018 tot en met februari 2019.

Aan kop blijft nog altijd VRT Radio 2. De zender met veel Vlaamse muziek scoort nog altijd een monstermarktaandeel van ruim 31%.

Alle generaties?
Els Van de Sijpe, manager radio van de VRT, is blij met dit resultaat. “Met een dagelijks bereik van 1.387.000 Vlamingen bewijst Radio 2 dat het een radiozender is die werkelijk alle generaties overstijgt en verbindt. Vlamingen van alle leeftijden luisteren graag naar Radio 2, samen zijn we echt wel de grootste familie van Vlaanderen.

Het is een opmerkelijke uitspraak aangezien uit onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de luisteraars van Radio 2 ouder dan 55 jaar is.

Q nipt boven StuBru
Qmusic incasseerde opnieuw een daling. Dit keer 0,3%-punt. Maar doordat Studio Brussel nog harder daalde, staat Q nu nipt boven Studio Brussel: 11,1% tegenover 11,0%. Wel noteert Qmusic een stijging bij de belangrijke doelgroep 18- tot 44-jarigen: van 18,5% naar 19,6% marktaandeel. Bij diezelfde 18- tot 44-jarigen is het Qmusic-ochtendtrio Sam de Bruyn, Heidi van Tielen en Wim Oosterlinck de meest beluisterde ochtendshow in Vlaanderen.

De helft van de luisteraars van Qmusic is jonger dan 34 jaar en vooral vrouw. Bij Studio Brussel overheerst de mannelijke luisteraar.

Voor Studio Brussel worden de komende metingen belangrijk. Begin februari ging de zender geheel op de schop. Zo werd het muziekformat aangepast, kwam er een nieuwe ochtendshow en een nieuw logo. 

Ook MNM zag het marktaandeel dalen, maar blijft de populairste zender bij jongeren tussen de 12 en 24 jaar.

Joe – all the way…up
Een flinke stijging was er daarentegen voor Joe. De classic hitszender, die sinds kort een internetzusje in Nederland heeft, steeg met een half procentpunt naar 8,7%. Bij de zenderdoelgroep 35- tot 54-jarigen stijgt Joe door van 10,6% naar 11,3% marktaandeel.

Qmusic en Joe staan allebei in hun kracht en groeien goed door op hun doelgroep,” concludeert An Caers, directeur radio bij Q en Joe-eigenaar Medialaan. “Daar zijn we heel tevreden mee. De komende maanden zullen we een aantal nieuwe digitale initiatieven nemen, omdat we voelen dat ons publiek ook meer en meer de weg vindt naar digitaal luisteren.”

Flinke winst was er ook voor Radio 1 en Nostalgie. 

Van de commerciële netwerkradio’s is Topradio de grootste met 1,2% marktaandeel, gevolgd door VBRO met 0,8%. NRJ scoort nog geen 0,1% marktaandeel.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Radio Nostalgie het populairst met 15,3% marktaandeel. Wel heeft het flinke concurrentie gekregen van VivaCité, de publieke zender met veel Franstalige muziek, is tot op 0,4%-punt genaderd.

VivaCité verwijst hiermee Radio Contact naar plek drie. Bel RTL kreeg opnieuw een forse tik en daalde bijna een procentpunt, maar blijft vierde. Ook de classic Rockzender RTBF Classic 21 ging flink onderuit. Verlies was er ook voor La Première en NRJ. [Radiowereld.NL]