Het langer doordraaien van hits dan andere radiostations zorgde ervoor dat Sky Radio halverwege de jaren ’90 uitgroeide tot marktleider. Dit vertelde oud-radiodeejay en consultant Ad Roland in de reeks 100 Jaar radio van NH Radio. “Deze platen hadden de hoogste magneetwerking bij de luisteraars.”
Daarna had hij een succesvolle carrière als radioconsultant in zowel binnen- als buitenland en richtte Ad Roland Media Services op.
“Ik heb ongeveer in 30 jaar een kleine 60% van de commerciële radio in Duitsland en Oostenrijk opgebouwd,” aldus de inmiddels 73-jarige Roland in 100 Jaar radio.
Eén van zijn klanten in Nederland was Sky Radio. “Ik heb vanaf het begin de mensen van Sky geschoold in het format. In het begin heb ik ook de programma’s laten samenstellen door mijn muziekredactie.”
Muziekonderzoeken
Ook was Roland verantwoordelijk voor de invoering van professionele muziekonderzoeken in Nederland. “Ik deed in Engeland en in Duitsland voor de radiostations waarvoor ik werkte onderzoek. In Nederland deed ik dat niet. Toen heb ik bij Sky gezegd: jongens, het gaat zo niet verder, als we nummer 1 willen worden, dan moeten we onderzoek doen en wel volgens mijn methode: het onderzoeken van perceptionele effecten van programma’s en programma-elementen.”
Echter ging het opzetten van muziekonderzoeken niet zonder slag of stoot. “Intomart was het eerste bedrijf waarmee ik dat deed”, herinnert Adje-Patatje zich nog. Vooral het laten horen van muziekfragmenten was een ware uitdaging.
“Ik had 20 cd-spelers gekocht en heb die bij Intomart op de balie gezet waar de telefoongesprekken werden gevoerd en dan moesten ze de fragmenten van 1 tot en met 15 afspelen via de cd-speler en dat liep fout. Want die mensen drukten dan op een verkeerde knop en ik kon dat niet controleren.”
“Dus toen heb ik een computerprogramma laten maken waarin ik die fragmenten kon zetten en af kon spelen. Daar was ik de eerste mee in de markt.” Luisteraars kregen bij de onderzoeken van Roland muziekfragmenten te horen met de vraag of ze deze herkenden. Zo ja, dan werd er gevraagd om een rapportcijfer en of de plaat te weinig, genoeg of te vaak op de radio gedraaid werd.
Burn-out platen hoogste inschakelfactor
Maar vanwaar deze opzet van het muziekonderzoek? “Ik ontdekte bij de Tros dat wij het spuugzat waren om Lambada te draaien. Mensen belden echter naar de centrale toen Lambada nog in de top 10 stond welke plaat dit was. Ik wilde weten hoe het komt dat die mensen bellen en vragen welke plaat dat is.”
“Ik noemde dat die plaat een soort burn-out kreeg bij de radiomakers”, aldus Roland. “Bij Sky Radio liepen de platen die een burn-out hadden bij de programmamakers, drie weken langer en hadden de hoogste magneetwerking bij de luisteraars. De beste inschakelfactor vond je bij die platen waarvan wij dachten dat het een burn-out had en dat we ‘m van de zender af halen.”
Het langer doordraaien van hits bij Sky Radio wierp z’n vruchten af. “Dat was de reden waarom Sky Radio uiteindelijk nummer 1 werd in de markt.” Dat bijzondere moment vond plaats in december 1996, anderhalf jaar na het verkrijgen van de sterke FM-frequentie 100.7 FM.
Uiteraard was er het nodige commentaar op de werkwijze van Sky. “Heel veel mensen zeiden van ze draaien altijd hetzelfde. Daar had ik geen boodschap aan, want de mensen schakelden steeds weer in. En het was gewoon de beste programmering”, concludeert Roland. [Radiowereld.NL]