Sky Radio bestaat dit jaar precies 30 jaar. Gestart als kabelstation in 1988 groeide de non-stop zender langzaam uit tot de populairste zender van Nederland. In de afgelopen 20 jaar heeft Sky Radio een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de Nederlandse radio. Daarom een korte terugblik.
Ton Lathouwers, Lex Harding, Rob Out en Peter de Jager waren de mannen achter de oprichting van het station, gesteund door NewsCorp van mediamogol Rupert Murdoch.
Pan-Europese radio
Omdat commerciële radio in Nederland nog verboden was, zond Sky Radio uit middels een zogeheten U-bocht constructie. Vanuit een kleine studio in Naarden ging het signaal dan ook eerst naar Engeland, waar het teruggestuurd werd met het satellietsignaal van Sky Channel. In eerste instantie profileerde Sky Radio zich dan ook als pan-Europees radiostation. Grappig detail is dat Wessel van Diepen de stem Van de eerste tv-commercial van Sky was.
Het concept van Sky Radio mocht in die tijd revolutionair genoemd worden. Non-stop muziek, dus geen deejays, met een duidelijk muziekprofiel. In dit geval softpop. Een hele verademing ten opzichte van de publieke radiostations met breed geprogrammeerde en onduidelijke formats en het oeverloze gelul van de vele deejays.
De automatisering van Sky Radio was indrukwekkend. Automatiseringssoftware als Dalet of Omniplayer zoals vandaag de dag gebruikt wordt door vele radiostations was er niet. Daarom stond er bij Sky een kast vol met videorecorders die aangestuurd werden door een pc. Op de videobanden stonden de muziek en jingles van Sky.
Het eerste jinglepakket dat Sky Radio gebruikte was van WENS, een station uit Indianapolis. Op ‘dabbeljoe iee en eeessss’ kon namelijk perfect ‘Sky Radioooo’ worden gezongen.
Opmars van kabelradio
Steeds meer kabelmaatschappijen besloten Sky Radio, samen met het ‘Italiaanse’ Radio 10, door te gaan geven. Het zorgde er niet alleen voor dat Sky Radio steeds populairder werd, ook het fenomeen kabelradio werd steeds populairder.
In februari 1992 kreeg Sky Radio zijn allereerste en enige gepresenteerde programma: Candlelight met Jan van Veen, dat in eerste instantie elke maandagavond werd uitgezonden. Later werd dit meerdere avonden per week.
De ether in
Ook kreeg Sky Radio in 1992 haar eerste etherfrequentie: de 102.7 FM in de regio Rotterdam. Bij een herverdeling in 1994 raakte het radiostation haar etherfrequentie echter kwijt. Maar Sky vocht het besluit samen met Radio 538 aan. En met succes, want het College van Beroep voor het Bedrijfsleven stelde Sky radio in 1995 in het gelijk. Hierdoor kon de non-stopzender op 15 september haar uitzendingen via de ether hervatten. Dit keer op 100.7 FM, de sterke zender die door Radio Utrecht werd gebruikt.
Door het grote etherbereik van de 100.7 FM groeide het marktaandeel van Sky Radio verder door. Daarnaast werd Ad Roland ingehuurd om het station verder te ‘finetunen’. Een belangrijk onderdeel hiervan vormde het muziekonderzoek. Wekelijks werd aan vele (potentiële) luisteraars van Sky Radio gevraagd wat ze van bepaalde platen vonden. Was de uitslag positief, dan verscheen de plaat op de playlist van het station.
Nummer 1
In december 1996 werd radiogeschiedenis geschreven. Voor het eerst in de geschiedenis werd de publieke popzender Radio 3FM van de troon te stoten. Sky Radio scoorde een marktaandeel van 14,5%, terwijl Radio 3FM genoegen moest nemen met 13,8%. Vanaf de zomer van 1997 nam Sky Radio zelfs voor een lange tijd de koppositie in.
In de zomer van 1997 werden ook de frequenties in Nederland opnieuw verdeeld. Sky Radio kon hierdoor zijn etherbereik flink uitbreiden, want naast de 100.7 kreeg de zender per januari 1998 ook de 100.4 FM in Noord-Nederland.
Bijna zes jaar later werden de FM-frequenties geveild. Sky Radio raakte hierdoor de vertrouwde 100.7 en 100.4 FM kwijt, maar kreeg er een pakket met frequenties tussen 101.0 en 101.9 FM voor terug. Wijlen Arend Langenberg, toentertijd nieuwslezer bij zender, schitterde hiervoor in de tv-commercial.
Op de schop
Maar Sky Radio kreeg het moeilijk. Het softpopformat was uitgewerkt en de concurrentie toegenomen. Daarnaast kampte Sky met een stoffig imoago. In de volksmond werd de zender ook wel ‘Saai Radio’ genoemd.
De modernisering van het station verliep in eerste instantie stroef. Dat kwam doordat de hitlijsten op dat moment gedomineerd werden door rapartiesten en trance. Dat paste totaal niet bij Sky. Later kreeg Sky het tij mee en kwamen ‘core artiesten’ als James Morrison, Pink, Kelly Clarkson, James Blunt en Rihanna in opmars. Maar ook de muziek van Armin van Buuren paste in het modernere format van Sky. Langzaam maar zeker verschoof het format dan ook van Soft Adult Contemporary naar Hot Adult Contemporary.
In 2011 werd het vertrouwde audiologo van Sky Radio flink gemoderniseerd. Enkele jaren eerder werd vaste stationvoice Bart van Gogh al ingeruild voor Kas van Iersel.
Ondertussen was het station, samen met zusterstation Radio Veronica verkocht aan De Telegraaf. Begin 2017 kocht John de Mol beide stations.
Einde non-stop?
Datzelfde jaar was er overigens bijna een einde gekomen aan het non-stop format in de ochtend. Omdat de luistercijfers van Sky in de ochtend achterblijven bij andere grote radiostations, probeerde Talpa het populaire duo Mattie Valk en Wietze de Jager bij Qmusic vandaan te halen. De zaak leek za goed als rond, maar ketste op het laatste moment toch af.
De hoogtijdagen van Sky Radio, waarbij marktaandelen van 15% werden behaald, mogen dan wel voorbij zijn, maar desondanks voldoet het station nog steeds aan een behoefte van vele Nederlands. Wekelijks trekt Sky Radio namelijk nog steeds een slordige 3 miljoen luisteraars en staat het marktaandeel op 9%. Veel radiostation in Nederland kunnen hier alleen maar van dromen. [Radiowereld.NL]