NPO, AVROTROS en NOS organiseren Eurovisie Songfestival 2020

Met 492 punten heeft Duncan Laurence in Tel Aviv overtuigend het Eurovisie Songfestival 2019 gewonnen. Een historische prestatie waarmee “Arcade” zich, 44 jaar na de winst van Teach-In, mag scharen in de lijst met Songfestival-klassiekers.

NPO, AVROTROS en NOS organiseren Eurovisie Songfestival 2020 De 25-jarige singer-songwriter wist met zijn nummer ‘Arcade’ zo’n 200 miljoen kijkers te roeren en de harten van de Europeanen te veroveren.

Volgens Stichting KijkOnderzoek keken ruim 4,4 miljoen kijkers (75 procent) naar NPO 1. Daarmee is het de meest bekeken finale sinds 2014. Dat aantal liep op naar 5,3 miljoen bij het optreden van Duncan Laurence. Via NPO Start keken maar een half miljoen mensen naar de finale.

Gebarentolk en signdancers
NPO 1 extra wist zaterdagavond 262.000 mensen te bereiken met de spannende ontknoping van het Eurovisie Songfestival op tv. Daarnaast werd de livestream van NPO 1 extra op NPO Start circa 68.000 keer opgestart. Het NPO-themakanaal bood dit jaar voor het eerst de mogelijkheid om de uitzending te bekijken met gebarentolk en signdancers.

Duncan Laurence: “Dit is echt een droom die uitkomt. Het is fantastisch dat zoveel mensen in Europa en daarbuiten ‘Arcade’ in hun hart hebben gesloten. Ik ben heel dankbaar voor de kans die ik heb gekregen en ik kan niet wachten om Europa muzikaal te gaan veroveren met mijn muziek.

Deze overwinning betekent dat Nederland het Eurovisie Songfestival weer mag gaan organiseren. Dit zal een samenwerking zijn tussen NPO, AVROTROS en NOS, die namens de hele publieke omroep – ieder vanuit zijn eigen rol – de organisatie zal oppakken. Hoe en wie het allemaal betaald is nog niet bekend.

De hoogtepunten

Het festival is één van de grootste internationale evenementen en biedt geweldige kansen om Nederland wereldwijd op de kaart te zetten.

Daarnaast past het uitstekend bij de verbindende rol die de publieke omroep in de samenleving wil spelen, omdat het evenement een groot bereik heeft bij diverse doelgroepen van jong tot oud.

Het Eurovisie Songfestival 2020 moet een visitekaartje worden van Nederlandse creativiteit en media-innovatie. De komende weken zal er achter de schermen hard worden gewerkt om de plannen vorm te geven en een projectorganisatie neer te zetten. [Radiowereld.NL]

Foto: Paul Bellaart / AvroTros

 

Gerelateerde berichten