Het Nederlandse publiek vond in 2018 de publieke waarde van de televisieprogramma’s van de NPO gemiddeld ‘hoog tot zeer hoog’. De gemiddelde publieke waarde-score was 8,1. Over heel 2018 voldeed 93% van de televisieprogramma’s hieraan, dat blijkt uit het GfK-onderzoek naar de publieke waarde van de NPO.
Shula Rijxman, voorzitter van de Raad van Bestuur: ‘De cijfers bewijzen het: Nederland kijkt en luistert niet alleen massaal naar de zenders van de NPO; men is er ook heel tevreden over.
Van de 25 best bekeken programma’s van 2018 zijn er maar liefst 24 van de publieke omroep. NPO 1 is de best bekeken zender van Nederland en de publieke radiozenders behalen fantastische luistercijfers. Onze programmering wordt hoog gewaardeerd en heeft impact: we houden het debat levendig, brengen mensen samen en houden iedereen scherp met goede journalistiek.’
De NPO staat ook pal voor een groot aandeel Nederlandstalige producties op televisie: drama, documentaires, human interest, educatie en nieuws- en actualiteitenprogramma’s. In 2018 bedroeg het percentage Nederlandstalige producties 85%.
Rijxman: ‘Een van onze speerpunten is vernieuwing: inspelen op veranderend kijkgedrag, zenders en programma’s nog beter laten aansluiten op de behoefte van het publiek.’
Als publiek gefinancierde organisatie legt de NPO altijd uitgebreid verantwoording af over de keuzes die worden gemaakt. Dat gebeurt onder meer in het binnenkort te verschijnen traditionele Jaarverslag, maar ook in de vandaag gepresenteerde Terugblik. Bekijk de volledige Terugblik met meer onderzoeksresultaten op over.npo.nl. [Radiowereld.NL]