Waarom de NPO de FM-frequenties van 3FM niet aan Radio 5 geeft

Het is een discussie die steeds weer oplaait met het steeds groter worden succes van NPO Radio 5 en het nog altijd kwakkelende NPO 3FM: Waarom geeft de NPO de FM-frequenties van 3FM niet aan Radio 5? Het antwoord is simpel: 3FM harkt nog altijd fors meer reclame-inkomsten binnen.

Waarom de NPO de FM-frequenties van 3FM niet aan Radio 5 geeft NPO Radio 5 groeit nog altijd in populariteit. Scoorde de seniorenzender zonder FM-frequenties in 2014 nog 3,0% marktaandeel, inmiddels is dit gegroeid naar 4,4%. 3FM daalde daarentegen flink: van 10% marktaandeel in 2014 naar 2,8% nu.

De afgelopen jaren pleitten veel coryfeeën, waaronder Jeroen van Inkel, Erik de Zwart, Andries Knevel, er dan ook voor om 3FM haar FM-pakket af te nemen en deze aan Radio 5 te geven. Mede omdat jongeren vooral via internet radio zouden luisteren. Afgelopen week deed voormalig Radio M-zenderbaas Rob Wilson dit ook nog maar eens een keer in een brief in De Telegraaf.

Meer reclame-inkomsten
Toch gaat dit vrijwel zeker niet gebeuren. 3FM heeft nog altijd voldoende reclame-inkomsten. Meer dan NPO Radio 5. Dat komt omdat reclames eigenlijk alleen maar voor de doelgroep 20-49 jaar verkocht worden. De gemiddelde leeftijd van de 3FM-luisteraar was in de eerste helft van 2018 39,5 jaar. Die van Radio 5 66 jaar.

In de doelgroep 20-49 jaar scoort 3FM nog altijd 4,4% marktaandeel tegenover slechts 0,4% voor Radio 5. Hoewel het marktaandeel van 3FM bij deze doelgroep de afgelopen vijf jaar fors daalde, steeg die van Radio 5 met slechts 0,1%-punt. Daarnaast is FM nog altijd de belangrijkste distributiemethode voor 3FM. Slechts 20% van het luisteren naar de publieke jongerenzender wordt via internet gedaan.

Compensatie STER-inkomsten
Zodra 3FM van FM gehaald wordt zakt het marktaandeel ongetwijfeld nog veel verder in. Ook bij de doelgroep 20-49 jaar, wat de STER miljoenen aan reclame-inkomsten gaat kosten. Weliswaar zal het 10+ marktaandeel van Radio 5 met FM flink gaan stijgen, echter zal het marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar laag blijven. Te laag om de misgelopen STER-inkomsten van 3FM te gaan compenseren.

Zelfs het goed scorende NPO Radio 2, dat het markteendeel in de doelgroep 20-49 jaar de afgelopen 5 jaar zag groeien van 7,0 naar 13,1%, is het niet gelukt om de gedaalde STER-inkomsten van 3FM te compenseren, zo liet STER-baas Frank Volmer eerder dit jaar nog weten. En op compensatie vanuit Den Haag hoeft de NPO al helemaal niet te rekenen. Daarom haalt de NPO het niet in haar hoofd om een belangrijke inkomstenbron als 3FM verder de nek om te draaien. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten