Lagardère gaat Virgin Radio en RFM mogelijk afstoten. Al enige weken gaan de geruchten en recente uitspraken van topman Arnaud Lagardère hebben het vuur verder doen aanwakkeren. Hij stelde Europe 1 nooit te verkopen, maar de verkoop van Virgin en RFM te overwegen bij een goed bod.
Goede aanbieding overwegen
De band met Europe 1 is zelfs zo groot dat Arnaud Lagardère onlangs aangaf “Europe 1 nooit te verkopen.” Over de vraag of hij zijn twee muziekzenders wel zou verkopen was hij eveneens duidelijk: “Als er een goede aanbieding komt voor Virgin en RFM, dan zal ik er zeker naar kijken.”
De verkoop van Virgin en RFM zou Lagardère naar verluid 100 miljoen euro op kunnen leveren. Beide stations zijn namelijk financieel gezond en maken gezamenlijk een slordige 10 miljoen euro winst per jaar. Deze winst wordt momenteel gebruikt om een deel van het verlies van Europe 1 te compenseren.
Inmiddels gaan er al geruchten over potentiele kopers van de twee stations. Zo zou M6 (RTL) kandidaat zijn om RFM over te nemen. De popzender zou mooi passen in het pallet van Fun Radio (dance) en RTL2 (pop-rock).
NRJ zou op Virgin Radio azen. Dat is overigens niet de eerste keer, want in 2012 deed NRJ al een bod op 20% van de aandelen van de pop-rockzender. Daarnaast zou Virgin goed aansluiten bij de andere stations van de NRJ Group: NRJ (hits), Cherie FM (softpop), Nostalgie (oldies) en Rire & Chansons (Franstalige muziek afgewisseld met cabaret.
150 Miljoen
Er is echter nog wel één grote hindernis die een verkoop van Virgin aan NRJ belemmerd. De anti-mediaconcentratiewet. Deze zegt dat Franse radiogroepen met hun netwerken bij elkaar een potentieel bereik van maximaal 150 miljoen luisteraars mogen hebben.
Frankrijk telt bijna 63 miljoen inwoners, dus grofweg mag elke radiogroep twee echt landelijk dekkende FM-netwerken hebben of meerdere kleinere pakketten.
NRJ komt met haar vier stations nu op een potentieel bereik uit van 123,2 miljoen luisteraars. Het FM-pakket van Virgin is na NRJ één van de grootste pakketten en heeft een potentieel bereik van 34,1 miljoen luisteraars. Het totaalplaatse zou dan dus boven de 150 miljoen uitkomen.
Een overname van RFM zou ook niet kunnen door NRJ, want deze zender heeft een potentieel bereik van 30,8 miljoen. Oplossing voor NRJ zou zijn om haar minst-beluisterde netwerk Rire & Chansons af te stoten.
Overigens zijn er nog meer partijen die op de twee muziekzenders azen: TF1 en Altice, die hiermee hun eerste stappen in de radiowereld kunnen gaan zetten, en NextRadioTV, eigenaar van RMC en BFM Business. [Radiowereld.NL]