BBC Radio 2 is door het vertrek van Chris Evans bijna 800.000 luisteraars in de ochtend kwijtgeraakt. Dit blijkt uit de luistercijfers over het tweede kwartaal van 2019 van RAJAR. Wel blijft het station landelijk aan kop, terwijl LBC dankzij de Brexit perikelen goede zaken deed in Londen.
Eind december werd bekend dat ochtenddeejay Chris Evans de overstap maakte van BBC Radio 2 naar het digitale commerciële station Virgin Radio. Na 13 jaar bij de populairste zender van het Verenigd Koninkrijk begon hij op 20 januari aan een nieuw avontuur.
Bij BBC Radio 2 werd Evans opgevolgd door Zoe Ball, die daarmee de eerste vrouwelijke ochtenddeejay op Radio 2 is. Aanvankelijk leek zij de hoge luistercijfers van Evans vast te kunnen houden, maar in haar eerste volle meting is er een forse daling te zien. In de ochtend verloor BBC Radio 2 bijna 800.000 luisteraars. Ball is nu goed voor 8,27 miljoen luisteraars per week, de laagste cijfers in 10 jaar tijd.
Het overall marktaandeel van Radio 2 daalde met een vol procentpunt naar 16,4%, maar blijft hoog genoeg om de populairste zender van het land te blijven.
Dat deze daling pas na maanden zichtbaar is, is logisch aangezien effecten van veranderingen pas na maanden in de luistercijfers terug te zien zijn. Daarnaast worden de luistercijfers in het Verenigd Koninkrijk slechts vier keer per jaar gerapporteerd.
Door de daling heeft Ball’s collega Ken Bruce (9.30-12 uur) de meeste luisteraars per week bij Radio 2: 8,49 miljoen.
Greg James op BBC Radio 1 won 150.000 luisteraars trekt van maandag tot en met donderdag wekelijks 5,19 miljoen luisteraars.
Overigens is nog onduidelijk waar de ochtendluisteraars van Radio 2 naartoe zijn gegaan. In elk geval niet allemaal naar Virgin Radio, want Chris Evans won er een slordige 60.000 en trekt nu 1,11 miljoen luisteraars per week.
Heart blijft met 5,6% marktaandeel (-0,2%-punt) en bijna 8,54 miljoen luisteraars het grootste commerciële netwerk. Capital volgt met 3,6%, terwijl rivaal Kiss goed is voor 2,6%. Smooth Radio steeg licht naar 3,8%, terwijl Magic gelijk bleef op 2,3%. De nieuwe landelijke ochtendshow van Capital met Roman Kemp, Vick Hope en Sonny Jay Muharrem trekt wekelijks bijna 3,97 miljoen luisteraars. Dat is iets minder dan de verschillende lokale ochtendshows bij elkaar trokken.
Londen
In de hoofdstad blijft de BBC domineren met Radio 4 en Radio 2. Wel is het gezamenlijke marktaandeel van de twee zenders voor het eerst in jaren gedaald tot onder de 25%.
Grote winnaar deze meting in Londen is de talkzender LBC. Het uitblijven van een Brexit-akkoord en het opstappen van Theresa May als premier zorgden voor genoeg gesprekstof en een stijging van het marktaandeel met 0,7%-punt naar 6,4%.
Flinke winst was er ook voor Capital. Het hitnetwerk steeg met een half procentpunt naar 4,4%. Vlak daarachter volgt BBC Radio 1, die eveneens flink omhoog ging. Opvallend is dat Capital nu flink groter is dan rivaal Kiss. Precies een jaar geleden waren de rollen nog omgekeerd.
Magic, BBC radio 5 Live en Smooth Radio noteerden daarentegen fors verlies.
In de ochtend blijft Capital Breakfast populair met 1,00 miljoen luisteraars per week. Dat zijn er, ondanks de mutatie tot landelijke show, een slordige 30.000 meer in de hoofdstad.
Tom Green en Daisy Maskell op Kiss zagen na een tegenvallend eerste kwartaal de cijfers nu flink groeien. Het aantal wekelijkse luisteraars in de ochtend steeg met 90.000 naar 764.000.
Magic met Ronan Keating en Harriet Scott daalden opnieuw fors en trekt nu 600.000 luisteraars per week. Ook Jamie Theakston en Lucy Horobin op Heart daalden opnieuw en trekken nu wekelijks 601.000 luisteraars. Sinds begin juni is Theakston samen met Amanda Holden ’s ochtends via het gehele Heart-netwerk te horen.
Nick Ferrari op LBC steeg naar 765.000 luisteraars.
Digitaal luisteren
Het aandeel digitaal luisteren daalde deze meting licht naar 56,0%. Dit is een gebruikelijk beeld in het tweede kwartaal van het jaar en komt mede door de jaarlijkse correctie van cijfers. Desondanks bedraagt dit percentage bijna 6%-punt hoger dan jaar eerder. Bijna driekwart hiervan komt voor rekening van DAB(+).
Door de opmars van de smartspeaker groeide het online luisteren deze meting met 2,4%-punt naar 12,4%. In de auto vindt inmiddels 41,8% van het radio luisteren digitaal plaats.
BBC 6 Music blijft met 2,1% marktaandeel de populairste digitale zender al puur gekeken wordt naar marktaandeel. In Londen scoort de zender zelfs al 2,4% en is het groter dan bijvoorbeeld Smooth Radio, Capital Xtra en Absolute radio die ook een FM-frequentie hebben.
Kijkend naar weekbereik dan is Kisstory de grootste digitale zender. Mede door de verhuizing naar het landelijke DAB-netwerk van Digital One, dan grotere dekking heeft, steeg het weekbereik naar 2,32 miljoen luisteraars. Qua marktaandeel scoort Kisstory nu 1,1%. In Londen is dit zelfs al 1,4%.
Andere digitale stations die goed scoren zijn BBC Radio 4 (1,35), Planet Rock (1,0%), Virgin Radio (1,0% en bijna 1,55 miljoen luisteraars) en Absolute 80s (0,9%).
Tegenvallend zijn de cijfers van de nieuwe klassieke zender Scala Radio met slechts 258.000 luisteraars per week. [Radiowereld.NL]