De popzender Heart, de hitzender Capital en de klassieke zender Classic FM hebben fors terrein verloren in de hoofdstad. Dit blijkt uit de luistercijfers over het tweede kwartaal van 2018 van RAJAR. Zowel lokaal in Londen als landelijk gaat BBC Radio 2 aan kop.
In de Britse hoofdstad heeft BBC Radio 2 de koppositie van BBC Radio 4 overgenomen. Bij elkaar zijn de twee stations nog altijd goed voor ruim een kwart van het totale radiomarktaandeel in Londen.
Goede zaken deed de talkzender LBC, die met een procentpunt omhoog schoot naar 6,4%.
Ook BBC radio 5 Live deed goede zaken in Londen. Onder meer Brexit en het huwelijk tussen Megan en Harry leverde voldoende gespreksstof op voor de tweede zenders.
Ook de popzender Magic deed goede zaken en zag het marktaandeel stijgen naar 4,2%. Fors verlies was er daarentegen voor rivaal Heart, Capital en Classic FM. Opvallend daarentegen is dat Capital’s urban zusje Capital Xtra flink terrein won.
In de ochtend blijft Capoital king. Roman Kemp en Vick Hope trekken wekelijks 1,03 miljoen luisteraars. Rivaal Kiss volgt met Rickie Haywood Williams, Melvin O’Doom en Charlie Hedges vlak daarachter met 986.000 luisteraars.
De nieuwe ochtendshow van Magic met Ronan Keating en Harriet Scott op Magic herstelde zich en trok het afgelopen 665.000 luisteraars per week. Ook Nick Ferrari op LBC (715.000) ging omhoog. Jamie Theakston en Emma Bunton op Heart verloren daarentegen opnieuw fors terrein en trekken nu nog 537.000 luisteraars op Heart.
Landelijk
BBC Radio 2 blijft de populairste zender, en steeg licht. Ochtenddeejay Chris Evans daalde echter, maar trekt nog altijd 9,03 miljoen luisteraars. De nieuwe middagshow met Simon Mayo en Jo Whiley begon pas in mei en zit daardoor maar deels in deze meting. Ondanks de vele klachten van luisteraars trok het ‘drivetime’ programma van Radio 2 het afgelopen kwartaal 6,4 miljoen luisteraars, wat ongeveer gelijk is aan het eerste kwartaal.
BBC Radio 1 zag haar marktaandeel het tweede kwartaal met 0,3%-punt stijgen en ook ochtenddeejay Nick Grimsaw ging omhoog naar 5,29 miljoen luisteraars per week. Wat het effect is van het doorzetten van de weekendprogrammering op vrijdag, wat eind juni is doorgevoerd, wordt pas komende meting duidelijk. Het effect van het omwisselen van de ochtend- en middagshow na de zomer pas eind van het jaar.
Toch heeft Radio 1 grote moeite om jonge luisteraars aan zich te binden. Weliswaar heeft het station ruim 9 miljoen luisteraars per week, maar slechts 2,5 miljoen vallen in de doelgroep 15-24 jaar.
Ter vergelijking: Capital heeft met minder goede dekking 7,4 miljoen luisteraars per week, waarvan er 2,2 miljoen in de doelgroep 15-24 jaar vallen. Het strakke hitformat van Capital, met slechts 160 actieve platen op de playlist en geen muziek van voor 2010, lijkt dus beter in de smaak te vallen bij de jeugd, dan de brede muziekmix van Radio 1 met veel meer oudere platen.
Landelijk scoort Capital overigens een marktaandeel van 3,6%. Heart blijft het populairste netwerk in het Verenigd Koninkrijk met 5,9% marktaandeel. Smooth Radio is goed voor 3,3%. Kiss scoort 2,8% en Magic steeg licht naar 2,0%.
Digitaal luisteren
Digitaal luisteren daalde het afgelopen kwartaal licht naar 50,2%. Desondanks blijft het percentage boven de magische grens van 50%.
Driekwart plaats van het digitaal luisteren vindt plaats via DAB(+). Internet groeide naar 18,5%, terwijl luisteren via digitale tv daalde naar iets onder de 10%. In de auto groeide het marktaandeel digitale radio naar 34,5%. Inmiddels wordt 92% van de nieuwe auto’s in het Verenigd Koninkrijk standaard geleverd met DAB+ aan boord.
BBC 6 Music blijft met 2,4% marktaandeel en 2,44 miljoen luisteraars de populairste digitale radiozender. Radio 4 Extra volgt met 1,1%.
Het populairste commerciële digitale radiostation is Kisstory. Het zusje van de hitzender Kiss, met overwegend dance en r&b van de jaren ’90 en ’00 scoort een marktaandeel van 0,8% en trekt wekelijks ruim 2 miljoen luisteraars.
Daarachter volgen Absolute 80s met 0,8% marktaandeel en 1,53 miljoen luisteraars, Heart 80s met eveneens 0,8% marktaandeel en 1,17 miljoen luisteraars. Ook de classic rockzender Planet Rock scoort 0,8%, maar trekt wekelijks 1,06 miljoen luisteraars. [Radiowereld.NL]
Foto: Klaas From