Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers 20-49: 538 voelt hete adem Qmusic in de nek

De strijd om de luisteraars tussen 20 en 49 jaar, de belangrijkste groep voor adverteerders, wordt steeds heviger. 538 Is al jaren lang marktleider bij deze groep, maar lijkt deze positie kwijt te raken aan Qmusic. In een jaar tijd is de afstand tussen de twee stations gekrompen van 3,9 naar 0,6%-punt.

Luistercijfers 20-49: 538 voelt hete adem Qmusic in de nek In de periode juli-augustus 2019 scoorde Radio 538 in deze doelgroep een marktaandeel van 16,4%, zo blijkt uit cijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

Dit is een daling van 0,4%-punt ten opzichte van vorige meting, en een daling van maar liefst 2%-punt ten opzichte van een jaar geleden.

Qmusic daarentegen steeg de afgelopen meting met 0,4%-punt naar 15,8%. Ten opzichte van een jaar geleden is de stijging zelfs 1,3%-punt. Bij de mannen 20-49 jaar is Qmusic voor het eerst zelfs marktleider met 14,7%, 0,2%-punt meer dan Radio 538.

De stijging van Qmusic en de daling van Radio 538 wordt mede veroorzaakt door het vertrek van Edwin Evers eind vorig jaar. Daarnaast zwaait voormalig 538 zenderbaas Dave Minneboo sinds vorig jaar de scepter bij Qmusic. Hij weet als geen ander wat de sterke en zwakke punten zijn van grootste concurrenten Radio 538 en Sky Radio en profileert zich steeds meer als luis in de pels van Talpa Network.

Adverteren of kramperen?
Wat ook een belangrijke rol speelt is dat Qmusic sinds begin van dit jaar hevig aan het adverteren is. Vrijwel wekelijks zijn Mattie Valk en Marieke Elsinga te zien in bushokjes, langs snelwegen, op stations en bij benzinestations. En bij de huidige manier van luistercijfers meten, waarbij deelnemers zelf moeten aangeven naar welk station ze luisteren, is het geen publiek geheim dat marktaandeel ‘gekocht’ kan worden middels goede marketing. Geruchten gaan dat Qmusic dit jaar al meer dan 10 miljoen euro (bruto) aan marketing heeft uitgegeven.

De rest
Opvallend is dat NPO Radio 2 voor de vierde meting op een rij terrein verliest, maar licht stijgt ten opzichte van een jaar geleden. De publieke radiozender, en marktleider overall, scoort bij de doelgroep 20-49 nu 12,4% marktaandeel.

Radio 10 blijft vierde met 11,3%, een stijging van 0,4%-punt ten opzichte van vorige meting en maar liefst 2,7%-punt hoger dan een jaar geleden. Sky Radio scoort nu 8,5% marktaandeel, 0,8%-punt lager dan een jaar geleden.

De opvallendste stijger deze meting is Radio Veronica. Het marktaandeel steeg in een maand tijd met 0,9%-punt naar 5,4%. Ten opzichte van een jaar geleden is de plus 0,4%-punt. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten