Studio Brussel en VRT Radio 1 hebben flink ingeleverd tijdens de zomermaanden. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers die vrijdag zijn gepubliceerd. Beide zenders stegen. Radio 2 blijft de grootste zender in Vlaanderen, terwijl Nostalgie in Wallonië haar koppositie verstevigde.
Dat is overigens al een hele verbetering, want voor 2018 verschenen de cijfers maar drie keer per jaar. Elke meting bevat nu een periode van vier maanden, waarvan twee maanden overlap met de vorige meting.
De familiezender VRT Radio 2 blijft veruit het populairst in Vlaanderen. Het marktaandeel blijft deze meting gelijk op 29,8%.
Q scores better with you
Qmusic houdt de tweede plaats in handen en verstevigd deze positie ook nog eens. Het marktaandeel steeg in de zomermaanden met 1,6%-punt naar 13,4%. Daarnaast pakt Q ook weer de koppositie bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 18-44 jaar. Hier steeg het marktaandeel met maar liefst 5%-punt naar 23,5%. Daarmee scoort Qmusic ook beter in deze doelgroep dan vorig jaar zomer toen de zender 22,5% noteerde.
“Vorig jaar heeft de zomermeting ons positief verrast en daarom hebben we nog meer ingezet op muziek en beleving in de zomermaanden”, aldus An Caers, directeur radio van Q-eigenaar DPG. “Dat loont. Met de Foute Party en het Q-Beach House trekken we de luisteraars naar ons toe.”
Ook MNM stijgt
Ook de publieke hitzender MNM deed goede zaken en steeg met bijna een procentpunt naar 11,2%. Hiermee pikt MNM de derde plek af van Studio Brussel.
“We zijn ontzettend tevreden met dit cijfer”, zo zegt MNM-nethoofd Rino Ver Eecke. “En met zoveel jonge luisteraars die ons op alle manieren vinden, via onze app, via onze uitzendingen op locatie of onze events. En zeker ook via acties als Marathonradio waarbij MNM scholieren en studenten steunt in de lastige examenperiode.”
StuBru onderuit
Op een andere verdieping in het VRT pand in Brussel waren minder vrolijke gezichten te zien. Het marktaandeel Studio Brussel kreeg namelijk rake klappen. De zender, die in april op de schop ging, verloor in de zomermaanden ruim 2%-punt marktaandeel en moet nu genoegen nemen met 9,2%.
“Er is deze zomer wat minder naar Studio Brussel geluisterd”, concludeert nethoofd Jan van Biesen. “Tegelijkertijd zien we onze digitale community groeien met videoinitiatieven als Flowjob, Linde Volgt of Rock ’n Roll High School. Daar willen we nog meer op inzetten. Zo bouwen we verder op ons inspirerend verhaal, elke dag opnieuw, on air en online.”
Door de daling voelt Studio Brussel nu de hete adem van Joe in de nek. Het Radio 10 van Vlaanderen steeg met 0,6%-punt naar 9,1% marktaandeel. Fors verlies was er opnieuw voor VRT Radio 1, die ruim een procentpunt onderuit ging.
Kijkend naar de commerciële netwerkradio’s, dan is VBRO nu de grootste met 1,2%. Een verdubbeling ten opzichte van de vorige periode. Topradio volgt met 0,8%, terwijl de cijfers van NRJ met 0,3% ook langzaamaan zichtbaar worden.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België deelt Nostalgie opnieuw een mokerslag uit. De zender steeg dit keer met 0,7%-punt door naar 17,1%. En uiteraard is dit weer een nieuw record voor de zender.
Maar ook Radio Contact kende een uitstekende zomer en noteerde een winst van maar liefst 2%-punt. Hierdoor snoept het station nu met 15,9% de tweede plek af van VivaCité. Het regionale netwerk van de RTBF daalde met ruim een procentpunt naar 13,0%. Bel RTL bleef stabiel op 4 met 11,8%.
Classic21, de classic rockzender van de RTBF verloor opnieuw terrein en noteert nu 10,6% marktaandeel. NRJ bleef gelijk op 5,3%. [Radiowereld.NL]