Onder meer de VVD, Het CDA en de PVV willen dat Staatssecretaris Keijzer van Economische zaken en Klimaat gehoor geeft aan de noodroep van de commerciële radiosector en met een noodverlenging van de huidige vergunningen komt. Dit bleek donderdag tijdens het Algemeen Overleg Telecom.
Door de coronacrisis heeft de radiosector het momenteel, net als vele andere sectoren, erg moeilijk.
De reclame-inkomsten zijn fors gedaald en de verwachting is dat het nog meer dan een jaar gaat duren voordat de inkomsten weer op niveau zijn als voor de corona uitbraak.
De situatie is dermate ernstig dat dit jaar naar verwachting alle commerciële radiozenders in de rode cijfers zullen eindigen. Bij de kleinere stations is het de vraag of ze überhaupt het einde van het jaar nog gaan halen.
In plaats van overheidssteun in de vorm van geld willen de radiostations graag dat hun huidige FM-vergunningen met enkele jaren verlengd gaan worden. Hierdoor wordt het makkelijker voor hun om financiering rond te krijgen om de coronacrisis door te komen. Die investeringen moeten echter wel terug te verdienen zijn. En dat is in de periode dat de huidige vergunningen lopen, tot september 2022, niet mogelijk.
Drie jaar verlenging?
Onder meer Joban van den Berg (CDA), Arne Weverling (VVD), Frank Futselaar (SP) en Dion Graus (PVV) verzochten dan ook aan de Staatssecretaris om deze verlenging toe te zeggen.
“Er loopt nu een onderzoek naar de vraag of de etherfrequenties geveild of verlengd moeten worden. De uitkomsten worden in september verwacht, maar vanuit de radiowereld komen signalen dat dit misschien wel te laat is,” aldus Weverling. “Kunnen zij geholpen worden door bijvoorbeeld met drie jaar te verlengen?”
Conclusies Adviescollege Radio afwachten
Staatssecretaris Keijzer erkende de financiële problemen, maar wil eerst afwachten wat de conclusies van de Adviescollege Radio zijn.
Ook haalde ze enkele bezwaren aan tegen de noodverlenging. “U moet zich wel realiseren dat als je niet veilt, dan verleng je en dat betekent dat alle voorwaarden die aan de vergunningen zitten weer mee gaan. Daar hebben we net een adviescommissie voor in het leven geroepen en die is nu aan het kijken of je dat ook op een andere manier zou kunnen. Dus ik zou aan u willen vragen om mij de tijd te geven in het beantwoorden van die vraag.”
Ook stelde Keijzer dat, omdat de vergunningen pas per september 2022 aflopen, er nog voldoende ruimte is. Daarnaast gaf Keijzer aan met de landelijke commerciële stations gesproken te hebben, maar wil ze graag een onderbouwing waaruit blijkt dat het financieel slecht gaat.
‘Sector gaat om zeep’
Voor de meeste deelnemers aan het overleg was het echter een zeer onbevredigend antwoord van de Staatssecretaris.
“Volgens mij moeten we die commissie ook gewoon zijn werk laten doen,” bepleitte Weverling. “Waar het om gaat is dat u zegt wel genoeg tijd te hebben om daarover na te denken, maar heeft die sector ook voldoende ruimte? Want er zijn natuurlijk banken of aandeelhouders die niet meer kunnen financieren en dat het einde een beetje in zicht raakt. Dus vandaar dat het verzoek is gekomen om voor de zomer de beslissing te nemen om onder dezelfde voorwaarden te verlengen. Daarmee geven we even wat lucht aan die sector en kan de commissie gewoon z’n werk doen.”
Graus deelt die mening grotendeels. “In een paar weken lockdown is gewoon een derde van de jaaromzet aan radioreclame gewoon verdampt. En ze gaan het gewoon niet meer redden tot september. We kunnen toch niet als kamer toezien hoe ook die sector dadelijk nog om zeep gaat. Dat kunnen we toch niet maken? Er zijn zoveel miljoenen mensen die genieten van die radiozenders. Er moet sneller gehandeld worden.” Daarmee verwijst hij tevens naar hoe de Kamer binnen no-time financiële coronahulp geregeld heeft voor het bedrijfsleven.
Motie op komst
Om de Staatssecretaris toch om te krijgen, overwegen Van den Berg, Weverling en Graus om een motie in te dienen bij de Tweede Kamer. Zoals het er nu naar uit ziet tekent zich al een meerderheid af voor een noodverlenging van de radiovergunningen.
Overigens heeft niet alleen de commerciële radio last van de sterk gedaalde inkomsten uit reclame, ook de publieke omroep kampt met dit probleem. De inkomsten van de Ster zijn sinds de uitbraak van corona al 35% lager dan begroot. Doordat vrijwel alle evenementen dit jaar niet doorgaan, wordt verwacht dat dit verschil nog veel groter gaat worden. [Radiowereld.NL]
Foto: Pixabay