Nu Amerika steeds meer uit de lockdown gaat, begint ook de radiosector zich langzaam maar zeker te herstellen. Dat is in eerste instantie goed te zien in de luistercijfers. Waar in maart en april veel luisteraars afhaakten, zien de meeste radiostations hun weekbereik weer stijgen.
Dit blijkt uit de cijfers over mei van Nielsen Audio. In de meeste radiomarkten is een stijging van ongeveer 6% aan weekbereik te zien.
Daarmee zijn de cijfers bij lange na nog niet op het niveau als voor de crisis, maar het beeld is in elk geval een stuk beter dan in maart en april toen vrijwel alle radiostations hun weekbereik flink zagen kelderen.
Daarnaast is duidelijk te zien dat de nieuws- en talkzenders weer wat terugzakken en de muziekzenders weer omhoog komen. Dat verschilt overigens sterk qua muziekformat. Zo zagen veel popzenders hun weekbereik wel stijgen maar hun marktaandeel nog niet. Classic hits daarentegen zag in veel radiomarkten wel het marktaandeel stijgen.
New York City
Ook New York City kende een flink herstel. Het weekbereik van de radiosector steeg hier met maar liefst 8,8%.
Qua marktaandelen is het nog alles behalve normaal. Voor de tweede maand op een rij gaat het Spaanstalige radiostation Mega 97.9 (WSKQ) aan kop. Het marktaandeel groeide met maar liefst 1%-punt naar 8,7%. Dit is het hoogste marktaandeel ooit dat een radiostation in de Big Apple buiten 106.7 Lite FM (WLTW) om gehaald heeft. Het weekbereik van Mega groeide met ruim 320.000 luisteraars naar 1,66 miljoen.
(W)CBS FM 101.1 schoot naar de tweede plaats met 5,8% marktaandeel (+0,5%-punt). Het weekbereik van de classic hitszender steeg met bijna 260.000 luisteraars naar 1,86 miljoen.
De popzender Lite FM zag haar marktaandeel echter opnieuw dalen. De jarenlange marktleider van New York City is vooral populair op de vele kantoren, maar die waren nog vrijwel allemaal gesloten. Het gevolg was dat het marktaandeel 0,4%-punt daalde naar 5,7%. Het goede nieuws voor Lite is dat het weekbereik flink steeg. Met 2,25 miljoen luisteraars is het zelfs de eerste zender die weer de magische grens van 2 miljoen is gepasseerd.
Q104.3 (WAXQ) blijft vierde, maar zag wel het marktaandeel dalen naar 4,9%. De classic rockzender moet hierdoor de vierde plaats delen met 1010 WINS. De nieuwszender verloor ook weekbereik.
Grote afwezigen in de top 5 zijn nog steeds de hitzender Z100 (WHTZ) en de urban popzender WBLS 107.5. Beide stations zagen hun marktaandeel licht dalen, maar hun weekbereik flink stijgen.
Kijkend naar de doelgroepen, dan blijft Mega aan kop bij de doelgroepen 25-54, 18-34 en 18-49 jaar.
Los Angeles
In Los Angeles heeft K-Earth 101 (KRTH) de koppositie overgenomen. Het marktaandeel steeg met 0,4%-punt naar 5,6%. Het weekbereik steeg met bijna 18% naar 1,89 miljoen luisteraars. De talkzender KFI AM640, die vorige meting spectaculair de koppositie inpikte, zakte terug naar plek twee met 4,6% (-0,9%-punt).
Vlak achter KFI staat nu 104.3 My FM (KBIG) met 4,5%, een stijging van 0,4%-punt. Daarnaast zag My haar weekbereik met maar liefst 26% stijgen naar 1,61 miljoen. Plaats vier is voor de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) met 4,3%, gevolgd door de popzender KOST 103.5 met 4,2%. Beide stations zagen weliswaar hun marktaandeel dalen, maar hun weekbereik flink stijgen.
Ook 102.7 KIIS FM herstelt zich langzaam. Vorige meting scoorde de hitzender het laagste marktaandeel sinds begin jaren ’80. Nu steeg het marktaandeel weer met 0,3%-punt en het weekbereik met bijna 28%.
Mede hierdoor is KIIS nu weer de populairste zender bij de doelgroep 18-34 jaar. K-Earth gaat nu aan kop bij de doelgroepen 18-49 en 25-54 jaar.
Herstel advertentie-inkomsten?
Overigens zeggen de luistercijfers nog niets over de inkomsten die de stations nu generen. Door de coronacrisis houden adverteerders nog steeds de hand op de knip. Weliswaar is er weer meer reclame te horen, maar deze worden tegen fors lagere tarieven verkocht dan voor de coronacrisis. [Radiowereld.NL]