Southern Cross Austereo (SCA) voert ingrijpende wijzigingen door bij haar 50 stations tellende Hit-netwerk in Australië. Sinds maandag richt het netwerk zich op een iets oudere doelgroep. Daarnaast heeft Hit 105 in Brisbane haar oude naam B105 weer terug, terwijl Hit 107 in Adelaide weer SAFM is.
Een jaar later moest ook B105 eraan geloven en werd de zender omgedoopt tot Hit 105. Later volgden nog meer stations.
Door al haar hitzenders om te dopen tot Hit hoopte SCA een sterk landelijk merk te creëren, zowel richting de luisteraar als de adverteerder. Maar ook om de concurrentie aan te kunnen met bijvoorbeeld het Nova-netwerk dat eveneens in de grote steden actief is.
Maar in de grote steden werkte het plan van SCA niet zoals gedacht. Zo zijn 2Day FM in Sydney en The Fox in Melbourne nooit geheel omgedoopt tot Hit. Wel hebben de stations korte tijd Hit gevolgd door hun frequentie voor de stationsnaam gehad.
Oude vertrouwde namen terug
Nu lijkt SCA weer deels terug te komen op deze beslissing. Sinds maandag is B105 weer terug in Brisbane en Hit 105 verleden tijd. SAFM heeft de plek van Hit 107 in Adelaide ingenomen. Daarmee keren na jaren oude vertrouwde namen terug in de steden. Saillant detail is dat B105 dit jaar 30 jaar geleden van start ging. Voor SAFM is het dit jaar 40 jaar geleden.
Overigens worden bij de andere Hit-stations geen naamswijzigingen doorgevoerd.
Oudere doelgroep
Wat wel bij vrijwel het hele netwerk wordt doorgevoerd is een formatswijziging. Het CHR-format is overboord gezet voor een mix van hits en classics. Naast nieuwe hits van Dua Lipa, Harry Styles, Ed Sheeran en Sheppard komen ook popklassiekers van Outkast, Ace of Base, Backstreet Boys en Madonna voorbij. Eerder werd deze wijziging al deels bij 2Day FM in Sydney doorgevoerd.
Daarmee richt het Hit-netwerk zich niet meer primair op luisteraars onder de 40 jaar, maar op de doelgroep 30-54 jaar.
Tegelijkertijd heeft SCA ook een nieuwe huisstijl doorgevoerd bij het hitnetwerk. Deze bestaat uit een nieuw logo en een nieuwe slogan: Get that feeling. Ook hebben B105 en SAFM een nieuwe ochtendshow gekregen.
Nostalgie
Volgens SAFM hebben de naamswijzigingen en formatswijzigingen te maken met drang naar nostalgie door het coronavirus. De oude stationsnamen zaten er nog altijd ingeramd bij de luisteraars en ook de wat oudere hits doet hen terugdenken aan ‘die goede oude tijd.’ [Radiowereld.NL]