Qmusic blijft marktleider bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit de dinsdagochtend gepubliceerde luistercijfers over de periode mei-juni 2020. De zender noteerde weer een flinke stijging, net als Sky Radio en NPO 3FM.
Ten opzichte van een jaar geleden is dit zelfs 3,2%-punt hoger.
Stil van
“We zijn er elke keer weer even stil van”, aldus Dave Minneboo, Programmadirecteur Qmusic.
“Toen ik begin dit jaar voorspelde dat het marktleiderschap binnen handbereik zou kunnen liggen, had ik niet verwacht dat we dit soort prachtscores neer zouden zetten. We gaan nu vol gas met een ijzersterke programmering het nieuwe radioseizoen in.“
Wel moet hierbij vermeld worden dat het marktaandeel een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits in de Randstad. De laatste twee stations doen niet als zelfstandig station mee aan de luistercijfers.
538, Radio 2 en 10 dalen
Radio 538 blijft tweede, maar daalt wel met 0,2%-punt naar 15,8%. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een daling van 1%-punt. Het verschil met Qmusic is nu opgelopen tot 1,8%-punt.
NPO Radio 2 daalt deze meting opnieuw. Dit keer 0,4%-punt naar 12,3%. Ten opzichte van een jaar geleden is het een daling van 0,2%-punt. Ook Radio 10 (samen met Radio 10 Brabant) krijgt opnieuw een flinke tik. Het marktaandeel daalt hier met 0,8%-punt naar 9,6%. Vergeleken met een jaar geleden is dit een daling van 1,3%-punt.
Sky en 3FM omhoog
Sky Radio heeft de stijgende lijn weer te pakken en gaat met 0,6%-punt omhoog naar 9,8%. Daarmee is de non-stopzender zusterstation Radio 10 voorbij. Ten opzichte van een jaar geleden doet Sky Radio het zelfs 1,3%-punt beter.
Winst was er dit keer ook voor het eerst in maanden bij NPO 3FM. Bij de doelgroep 10+ was dit nog niet echt te zien met 0,1%-punt winst, maar bij de doelgroep 20-49 jaar schiet het radiostation met 0,5%-punt omhoog naar 3,6%. Daarmee lijkt de nieuwe programmering en de aangepaste muziekmix zijn vruchten af te werpen, al maakt één zwaluw nog geen zomer. Ten opzichte van een jaar geleden is het namelijk nog altijd lager.
Veronica daalt met 0,4%-punt naar 4,8%, maar doet het nog wel 0,4%-punt beter dan in 2019. 100% NL noteert voor de derde maand op een rij 3,9%. Slam wint opnieuw 0,1%-punt en stijgt naar 2,8%, terwijl NPO Radio 1 een half procentpunt verliest en ten opzichte van een jaar geleden een duikeling van 0,9%-punt maakt. [Radiowereld.NL]