NPO Radio 4 heeft het stoffige imago grotendeels van zich afgeschud. Dit stelt zendermanager Simone Meijer in een interview met NRC. “Er leefden veel vooroordelen over klassieke muziek; die zou voor rijke hoog-opgeleiden zijn, of ‘saai’, of voorbehouden aan wie er verstand van heeft.”
Een belangrijke stap is gemaakt door de focus van NPO Radio 4 ‘van het hoofd naar het hart te verplaatsen’, waardoor een grotere en bredere doelgroep wordt bereikt. “Het gaat allemaal om de balans: overdag toegankelijk en afwisselend repertoire, ’s avonds en in het weekend mag het dan uitdagender, met meer context en meer hedendaagse muziek.”
In het eerste half jaar van 2020 scoorde NPO Radio 4 een marktaandeel van 2,8%, wat een record is sinds begin jaren ’90. Momenteel scoort de zender 2,3% marktaandeel. Sinds 2016 is er een stijgende lijn in de cijfers te zien, al schommelen de cijfers wel gedurende het jaar.
De gemiddelde leeftijd van de Radio 4 luisteraar was in 2019 ruim 66 jaar. Dat is nog altijd vrij hoog, maar volgens Meijer worden er nu wel meer dertigers en veertigers bereikt. “Uit reacties van luisteraars en het toegenomen bereik tussen 35 en 49 jaar merken we dat de reputatie van de zender is afgestoft”, aldus Meijer in NRC. [Radiowereld.NL]
Foto: NPO/Michel Schnater