Wie het radionieuws uit de Verenigde Staten hier op Radio.NL de afgelopen jaren gevolgd heeft kan het niet ontgaan zijn: de radio wordt daar steeds meer gevuld met ingeblikte programma’s, oftewel voicetracks. De één verliest er zijn baan door, terwijl de ander er juist een boterham mee verdiend.
Vooral grote radiobedrijven als Entercom en iHeart Media hebben de afgelopen jaren veel van hun live deejays vervangen door voicetracks.
Het is een belangrijke manier om te snijden in de kosten, want een deejay die voicetracked werkt sneller en voor minder. Hij of zij zit immers niet meer gedurende het (gehele) programma in de studio aanwezig.
Bij voicetracken neemt een presentator of deejay namelijk al zijn praatjes voor op de zender achter elkaar op. Pas later als deze worden uitgezonden is er muziek, reclame en / of nieuws tussen geplakt. Ook in Nederland wordt deze techniek gebruikt, maar dat gebeurt overwegend bij lokale radiostations.
Bezuinigingen
iHeart Media heeft de afgelopen jaren honderden radiomakers wegbezuinigd en zet nu vol in op kunstmatige intelligentie en voicetracks en syndicated shows. Deejays maken nog een live programma voor een radiozender in de grote stad, maar spreken daarnaast teksten in voor tientallen radiostations in kleinere radiomarkten. Ook grote steden zijn overigens niet veilig voor deze bezuinigingen, zo ondervond Power 96.1 (WWPR) in Atlanta, waar alle live deejays werden vervangen door opgenomen praatjes.
Naast iHeart heeft ook Entercom heeft het aantal ingeblikte programma’s flink opgevoerd. Goed voorbeeld hiervan is Race Taylor, die naast zijn live programma op (W)CBS FM 101.1 in New York City, voicetracks verzorgt voor 98.7 KLUV in Dallas en 98.1 WOGL in Philadelphia.
Expert
“Deejays die nooit overwogen hebben om voicetracks in te spreken en nog nooit een programma habben opgenomen, zijn de afgelopen maanden expert hierin geworden”, zo stelt Jeff Sottolano, programmadirecteur van Entercom, tegenover Billboard.
Een voorbeeld hiervan is Sean “Coop” Tabler, ochtenddeejay van de hitzender 96.5 (W)TDY in Philadelphia, die sinds september ook elke dag ingeblikt tussen 15 en 19 uur te horen is op New Country 99-5 YCD (WYCD) in Detroit en Y108 (WDSY) in Pittsburgh.
Een slachtoffer van het snijden in liveprogramma’s is Temple Hancock, die tot eind vorig jaar bij 105.9 The Rock (WNRQ) in Nashville werkte. Ook zij overweegt nu om zich als zelfstandige in te laten huren om voicetracks in te spreken. Dat stations steeds meer gevuld worden met ingeblikte programma’s was al “onvermijdelijk”, zo zegt ze tegen Billboard. “De coronapandemie heeft het enkel versneld.”
Niet nieuw
Voicetracks zijn niet van de laatste jaren en bestaan al enkele decennia. In de jaren ’90 werd de inzet wel geleidelijk opgevoerd. Door de consolidatie van de radiowereld, besloot Clear Channel, de oude naam van iHeart Media, steeds meer diensten te centraliseren en fulltime deejay te vervangen door goedkopere voicetrackers. Door de vele bezuinigingen de afgelopen jaren en de forse daling van de inkomsten door corona is dit proces verder doorgezet.
Foto: Radio.NL
Het vullen van radiostations met voicetracks is vele malen goedkoper dan livedeejays. Zo verdient een deejay die live programma’s maakt, afhankelijk van het aantal uren, ongeveer $2500 (ruim 2000 euro) per maand, terwijl een voicetracker maandelijks rond de $400 (circa 300 euro) krijgt om de praatjes voor twee uur in te spreken.
Dat lijkt weinig, maar de meeste radiodeejays die voicetracks inspreken, doen dit voor meerdere stations, waardoor ze in een paar uur tijd, geld van meerdere stations kunnen incasseren. De ervaren voicetrackers spreken in een half uur alle praatjes in om vijf uur aan programma’s te vullen.
Boterham
Terwijl iHeart Media en Entercom vooral hun eigen deejays inzetten om de voicetracks te verzorgen, zijn er ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van deze diensten. Een voorbeeld hiervan is Skid Trax. In 2018 zag dit bedrijf het aantal stations dat diensten afneemt groeien met 7%, terwijl in 2019 een groei van maar liefst 43% te zien was.
Een van werknemers van Skid Trax is Rachel Marisay. Sinds eind jaren ’90 is zijn fulltime voicetracker en verzorgt dagelijks de praatjes op tientallen stations zoals 103.5 Bob FM (KBPA) in Austin en B98.7 (KBEE) in Salt Lake City. Twee stations met uiteenlopende formats. “Het is net Saterday Night Live”, grapt ze tegenover Billboard. “Ik ben elke dag actrice in verschillende formats. Je speelt gewoon het personage dat je moet zijn.”
Daarnaast maakt ze het zichzelf makkelijk door prep onderwerpen te zoeken die bij alle formats passen. “Adam Sandler en Drew Barrymore die voor de vierde keer samen in een film spelen kan in zowel op een rock als popstations gebruiken.” [Radiowereld.NL]
Foto: Pixabay / Radio.NL