Bell Media, één van de grootste mediabedrijven van Canada, heeft vorige week onverwachts de stekker getrokken uit haar sportradiostations in Vancouver, Hamilton en Winnipeg. Saillant detail is een groot deel van het personeel via twitter vernam dat ze geen baan meer hadden.
Bell Media heeft de stekker vanwege coronabezuinigingen uit de zenders getrokken. Volgens het mediabedrijf leden de drie stations al jaren forse verliezen.
Maar wat vooral opvallend is, is dat de stekker ook zonder vooraankondiging uit de drie sportzenders getrokken werd. Presentatoren die op dat moment met hun programma bezig waren, ontdekten opeens dat ze niet meer ‘in de lucht’ waren. In plaats hiervan was non-stop muziek te horen op de frequenties.
Een ander deel van het personeel moest via social media vernemen dat hun station was gestopt met uitzenden en dat ze hun baan kwijtwaren. Sommigen vernomen letterlijk via de radio dat ze op straat stonden, nadat op de zenders een boodschap was uitgezonden. Een officiële mededeling van de directie aan het personeel kwam pas uren later.
De radiostations in Vancouver en Winnipeg zijn omgeschakeld naar het zogenaamde “Funny” format. Hierop zijn nu 24 uur per dag stand-up comedy fragmenten te horen. In Hamilton is nu BNN Bloomberg Radio 1150 te horen met overwegend economisch nieuws.
TSN Radio blijft nog wel te horen in de ether van Totonto, Montreal, Ottawa en Edmonton.
Het sluiten van TSN Radio in Vancouver, Hamilton en Winnipeg is niet de eerste coronabezuiniging die Bell dit jaar doorvoert. Enkele weken geleden werden al bekend dat ruim 200 medewerkers hun baan kwijt raakten. Bell biedt naast radio (iHeart Radio Canada) ook tv (CTV) aan. [Radiowereld.NL]