Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers 20-49 jaar: Qmusic herovert koppositie

Qmusic is na twee maanden weer terug aan kop bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit de cijfers over de periode januari / februari 2021 van het NLO. Ook Kink doet uitstekende zaken.

Luistercijfers 20-49 jaar: Qmusic herovert koppositie Nu het feestdageneffect wegebt uit de luistercijfers, keert het oude beeld weer terug. NPO Radio 2 heeft na twee maanden de koppositie weer af moeten staan aan Qmusic.

De radiozender steeg met 2,5%-punt naar 19,3% marktaandeel. Ten opzichte van een jaar geleden is de stijging zelfs bijna 4%-punt.

Wel moet hierbij vermeld worden dat deze cijfers zeer waarschijnlijk een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies ‘Qmusic Limburg’ en ‘Qmusic Non-stop Maximum Hits’ in de Randstad. De laatste twee doen namelijk niet mee als zelfstandig station aan de meting.

“We zitten als marktleider weer stevig in het zadel en weten de luisteraars te entertainen met mooie radio die doet ontsnappen aan de dagelijkse realiteit”, aldus Q zenderbaas Dave Minneboo. “De middagshow met Domien Verschuuren noteert deze meting de hoogste score ooit op Q. En we groeien zenderbreed al 33 maanden op een rij ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ik ben heel trots op het team voor en achter de schermen bij Qmusic!”

538=Tweede
Ook Radio 538 herstelde zich van de feestdagen en steeg met 2,3%-punt naar 15,3%. Dit is wel 1,2%-punt lager dan een jaar geleden. NPO Radio 2 dook door het verdwijnen van het Top 2000-effect met 5,7%-punt naar beneden naar 13,5%, wat iets lager dan een jaar geleden is.

Sky en 10 wisselen stuivertje
Verlies was er ook bij Radio 10 en Sky Radio. Radio 10 (met deels Radio 10 Brabant erbij) daalde met 1,3%-punt naar 9,8%. Dat is 1,5%-punt lager dan dezelfde periode een jaar geleden. Wel is 10 Sky weer voorbij. De non-stopzender duikelt deze meting zelfs met ruim 3%-punt naar beneden naar 8,1%, wat 1,3%-punt lager dan een jaar geleden is.

Radio Veronica zag het marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar stijgen naar 5,0%, wat vrijwel gelijk is aan een jaar geleden. Ook NPO 3FM steeg. De alternatieve popzender ging 0,4%-punt omhoog naar 3,3%. Een jaar geleden stond het marktaandeel 0,4%-punt hoger.

RadioCorp omhoog
Ook bij RadioCorp waren er ongetwijfeld tevreden gezichten. 100% NL steeg met 0,6%-punt naar 3,6%, terwijl Slam 0,4%-punt omhoog ging naar 2,4%. Ten opzichte van een jaar geleden zijn dit exact dezelfde cijfers.

“Het jaar 2021 is bijzonder goed begonnen”, zo concludeert Martijn Zuurveen, Radio Director RadioCorp. “Bij 100% NL onder meer met een speciale Valentijnsactie met Robert ten Brink. Dit werpt zijn vruchten af. Met Slam geven we als eerste radiostation ooit in Nederland een Bitcoin weg. Het land zal “totaal op z’n kop staan. Kortom: het nieuwe jaar begint super voor ons.”

Recordcijfers zijn er deze meting voor Kink. De alternatieve zender zag het marktaandeel, zonder FM-distributie, stijgen naar 1,7%. Een jaar geleden was dit nog 0,9%.

Middag
In de middag is Domien Verschuuren op Qmusic nu marktleider inde doelgroep 20-49 jaar met 19,3%. Daarachter volgen Coen Swijnenberg en Sander Lantinga op Radio 538 (16,2%), Ruud de Wild op NPO Radio 2 (13,8%) en Somertijd op Radio 10 (10,2%). [Radiowereld.NL]