RTL Group en Talpa Network hebben bekendgemaakt dat ze overeenkomsten hebben getekend om hun omroep- en gelieerde mediabedrijven in Nederland samen te voegen en een sterke Nederlandse crossmediale groep te creëren.
De transactie, die is goedgekeurd door de Raad van Bestuur van RTL Group en Talpa Holding, is onder voorbehoud van goedkeuring van de mededingingsautoriteiten en zal naar verwachting in de eerste helft van 2022 worden afgerond.
Aandelen
In het nieuwe bedrijf krijgt RTL Nederland 70 procent en Talpa 30 procent van de aandelen. Het nieuwe bedrijf zou met de cijfers van 2020 een omzet van 909 miljoen euro hebben.
Radio en TV
Volgens de afspraken zal Talpa Network haar tv, radio, print, digitale, e-commerce en andere activa inbrengen in RTL Nederland en in ruil daarvoor een belang van 30 procent krijgen in het vergrote RTL Nederland. RTL Group houdt de resterende 70 procent in de gecombineerde groep en zal RTL Nederland volledig blijven consolideren in de boekhouding.
Wie neemt wat mee?
Alle zenders blijven voorlopig naast elkaar bestaan. RTL Nederland neemt vier tv-zenders mee: RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL Z en online: Buienradar, RTL Nieuws streaming: Videoland. Talpa Network neemt drie tv-zenders mee en vier radiozenders: SBS6, Veronica, Net5 Radio 538, Sky Radio, Veronica en Radio 10.
2000 arbeidsplaatsen
Op dit moment werken er bij RTL Nederland nog 800 mensen en bij Talpa 1200 mensen. Of de toezichthouders toestemming geven voor de samenwerking is de vraag. Die moeten oordelen of de voldoende concurrentie overblijft. Het marktaandeel van RTL en Talpa kan straks namelijk 40 procent worden.
Sven Sauvé zal zijn huidige rol als CEO van RTL Nederland voortzetten en de gecombineerde groep leiden na het sluiten van de transactie. Pim Schmitz, CEO van Talpa Network, zal Talpa Network vertegenwoordigen door toe te treden tot de nieuwe Raad van Commissarissen van RTL Nederland die zal worden voorgezeten door Elmar Heggen, COO en Deputy CEO van RTL Group.
Daarnaast zullen de content units van Talpa Network (Talpa Concepts, Talpa Entertainment Producties) – die geen onderdeel uitmaken van de deal – en RTL Nederland een contentovereenkomst aangaan voor nieuw ontwikkelde formaten voor lineaire tv-zenders en voor de streamingdienst Videoland.
De gecombineerde groep zou in 2020 een omzet hebben van € 909 miljoen en een bedrijfsresultaat van 84 miljoen. De jaarlijkse content-uitgaven van de gecombineerde groep bedragen ruim € 400 miljoen. De potentiële synergieën van de fusie worden geschat tussen 100 miljoen en 120 miljoen per jaar, om in 2025 volledig te worden gerealiseerd.
Thomas Rabe, CEO van RTL Group: “Na de voorgestelde fusie van Groupe TF1 en Groupe M6 in Frankrijk, is de combinatie van RTL Nederland en Talpa Network de tweede grote stap om onze omroepactiviteiten binnen onze Europese aanwezigheid op te schalen. De nieuwe crossmediale groep zal de omvang, middelen en creativiteit hebben om te concurreren met wereldwijde tech-platforms in Nederland als het gaat om investeringen in premium content, het aanbieden van de meest geavanceerde adresseerbare advertentiemogelijkheden en het uitbreiden van Videoland, de toonaangevende nationale streamingdienst voor Nederlandse kijkers.”
Elmar Heggen, COO en Deputy CEO van RTL Group: “Deze fusie toont aan dat een combinatie van landelijke commerciële omroepen in een snel veranderende omgeving een sterke en duurzame basis vormt voor toekomstige groei in het belang van onze aandeelhouders. John de Mol heeft een uitstekend ondernemers- en creatief trackrecord. Onze langdurige samenwerking en samenwerking op het gebied van contentontwikkeling wordt een belangrijke succesfactor voor onze lineaire tv-zenders en streamingaanbiedingen.”
John de Mol, eigenaar van Talpa Network, zegt: “Ik ben Talpa Network begonnen om een sterk Nederlands mediabedrijf op te bouwen dat kan concurreren met de groeiende wereldwijde platforms om lokale content te behouden. Deze volgende stap stelt ons in staat om precies dat te doen – en ik ben blij dat de deal een sterk Nederlands bedrijf creëert dat niet alleen Nederlandse kwaliteitsinhoud garandeert, maar ook in staat is om de Amerikaanse en Chinese tech-spelers aan te pakken. Bovendien kan ik me hierdoor weer volledig focussen op wat ik het leukst vind: het creëren en ontwikkelen van nieuwe innovatieve content.”
Pim Schmitz, CEO van Talpa Network, vult aan: “We hebben ondanks uitdagende omstandigheden een sterk, lokaal, creatief mediabedrijf kunnen bouwen. Er is geen beter moment om de krachten te bundelen met RTL.”
Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland, zegt: “In de afgelopen 31 jaar hebben we een succesvol bedrijf opgebouwd met een solide financiële basis. De huidige veranderingen in de media-industrie tonen het belang aan van sterke nationale mediaspelers die de kunst van het lokale verhalen vertellen begrijpen en substantieel investeren in digitale innovatie, sociale en culturele relevantie en onafhankelijke journalistiek. Deze opwindende nieuwe fase geeft ons de mogelijkheid om investeringen in inhoud, technologie en data op te voeren om een concurrerend en onderscheidend alternatief te creëren voor wereldwijde technologiespelers. Dit is niet alleen waardevol voor onze kijkers, maar ook voor adverteerders en de creatieve industrie als geheel. We kijken ernaar uit om samen te werken met John de Mol en Talpa om deze nieuwe groep naar een mooie toekomst te sturen.”
J.P. Morgan treedt op als exclusief financieel adviseur van RTL Group en PJT Partners als exclusief financieel adviseur van Talpa Network. NautaDutilh treedt op als juridisch adviseur van RTL Group en Freshfields Bruckhaus Deringers LLP als juridisch adviseur van Talpa Network. EY treedt op als transactieadviseur voor RTL Group en Deloitte treedt op als transactieadviseur voor Talpa Network. [Radiowereld.NL]