Het overall marktleiderschap bij de luistercijfers is niet het belangrijkste voor Qmusic, zo zegt zenderbaas Dave Minneboo in de BNR podcast ‘Topgast.’ Maar nu het station NPO Radio 2 tot op 0,4%-punt genaderd is, begint het toch te kriebelen. “Nu wil ik er wel een keer overheen.”
Volgens de laatste luistercijfers scoort Qmusic nu een marktaandeel in de doelgroep 10+ van 11,7% tegenover 12,1% voor NPO Radio 2.
Afgelopen najaar lukte het Q eenmalig om Radio 2 met 0,01%-punt verschil te verslaan, waardoor de stations afgerond gelijk kwamen te staan.
Smal beginnen
Sinds Minneboo in juni 2018, na 18 jaar Radio 538, aan het roer kwam te staan bij Qmusic is het station flink gegroeid. Dat komt volgens de zenderbaas mede doordat het station breder is geworden. “Toen ze 16 jaar begonnen in Nederland hadden ze een hele goede marketingcampagne en richtten ze zich op een hele smalle doelgroep 20-34 jaar, dus heel veel boybands.”
Smal programmeren is een bekend recept om voet aan de grond te krijgen. “Als je ergens begint en je wil groot worden, dan moet je ergens nummer 1 in worden, dus zij waren heel erg gefocust op die 20-34. Dat werkte heel goed.”
Iets volwassener
Maar Qmusic legde de lat hoger. “Vanaf het moment dat ik gekomen ben hebben we gezegd ‘we willen het breder doen’ dus echt nummer 1 worden in 20-49”, vervolgt Minneboo in de podcast Topgast. “Het moet toch iets volwassener. Dus het is niet zo dat we de boybands niet meer draaien, maar we draaien wel meer classics dus we zijn wat breder geworden. Dan moet je echt denken aan de geijkte classics van A-Ha, Michael Jackson en Toto.”
De formule werkt, want al ruim een jaar is Qmusic veruit de grootste bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar.
Eerder oppakken
Door het draaien van meer classics lijkt Qmusic in het vaarwater van NPO Radio 2 te gaan zitten, maar volgens Minneboo ligt het aandeel classics op zijn zender wel flink lager. Maar ook pakt Qmusic muziek eerder op dan vroeger. “Doordat wij de Top 40 nu ook hebben, hebben we ook een reden om liedjes wat sneller op te pakken.”
Wel wordt daarbij duidelijk gekeken naar de plek waar nieuwere hits geprogrammeerd worden. “’s Morgens bijvoorbeeld tijdens de office-hours draaien we relatief meer classics dan in de avond. Dus dit soort liedjes zullen wij sneller oppakken, maar dan beginnen aan het einde van de middag bij Domien (Verschuuren, red.) en in de avond.”
Evers
Wat ook meegespeeld heeft bij de groei van Qmusic is het stoppen van Edwin Evers eind 2018. “Toen is de hele markt veranderd en begon iedereen bij wijze van spreken weer opnieuw.” [RadioWereld.NL]
Foto: Qmusic