Sander Lantinga: Mindere luistercijfers niet persoonlijk opvatten

Als radiomaker moet je ervoor waken het niet persoonlijk op te vatten als de luistercijfers in een dip zitten. Dit stelde Radio 538-deejay Sander Lantinga donderdagavond in ‘Rooijakkers over de vloer’ op RTL4. Zelf bevindt hij zich in zo’n situatie nu het met Radio 538 iets minder goed gaat.

Sander Lantinga: Mindere luistercijfers niet persoonlijk opvatten Jarenlang was Radio 538 de onbetwiste marktleider, zowel bij 10+ als bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Ook de middagshow van Coen Swijnenberg en Lantinga stond veelal bovenaan de lijstjes.

Maar mede door het vertrek van Edwin Evers heeft Radio 538 de afgelopen jaren terrein verloren en is Qmusic nu commercieel marktleider. Zorgt dat voor extra druk? “Radio is heel persoonlijk”, stelt Lantinga. “Niet voor niets zijn er heel veel programma’s die eigenlijk vernoemd zijn naar de maker: De Coen & Sander Show, Giel natuurlijk, Ekdom, Evers.”

Toch is het volgende de middagdeejay van 538 wel opletten om niet in een valkuil te stappen. “Als het dan cijfermatig iets minder gaat moet je soms wel eens opletten dat je dat niet persoonlijk gaat opvatten.” Bij sommige radiomakers begint het namelijk toch wel te knagen als de cijfers omlaag gaan.

Toch beseffen zowel Lantinga als Swijnenberg zich dat de cijfers belangrijk zijn. “Je weet dat bij commerciële bedrijven het om luistercijfers draait”, aldus Swijnenberg. “Wij hebben de overstap gemaakt naar 538. Dan weet je dat.” [RadioWereld.NL]
Foto: AvroTros en RadioWereld.NL

Gerelateerde berichten