Verisure won de prijs voor de ‘meest irritante reclame’, Henny Huisman sleepte het beeldje voor ‘meest irritante BN’er in een reclame’ in de wacht . En Maxime Meiland kreeg de prijs voor ‘meest irritante influencer die reclame maakt’. Ze kregen maandag van Antoinette Hertsenberg in het consumenten-televisieprogramma Radar de Loden Leeuw uitgereikt.
Beveiligingsbedrijf Verisure kreeg 44% van de stemmen en heeft daarmee op het nippertje gewonnen van de matrasreclame van Decupré.
Kijkers hebben gestemd op de reclame van Verisure omdat deze taaltechnisch niet klopt en het ongeëmancipeerd werd gevonden dat een vrouw haar man op werk belt om een alarmsysteem te regelen.
Henny Huisman wint beeldje voor de tweede keer
Henny Huisman heeft met 48% van de stemmen voor de tweede keer de Loden Leeuw in ontvangst genomen, dit keer voor de reclame van Meubelzorg. Hierin verrast Huisman een dame met een cheque van Meubelzorg en roept: ‘Surprise!’
Stemmers vonden de reclame een toneelstukje en gaven aan dat hij op deze manier teert op het succes van de Surpriseshow. In 2008 kreeg Huisman ook al kritiek van de kijker. Toen won hij de Loden Leeuw voor zijn rol in de reclame van de Postcodeloterij.
Meest irritante influencer die reclame maakt
Omdat irritante reclames zich tegenwoordig niet meer alleen beperken tot televisie, is dit jaar een nieuwe categorie geïntroduceerd: ‘meest irritante influencer die reclame maakt’. Tien influencers zijn in deze rubriek door de kijkers genomineerd en met 24% van de stemmen is Maxime Meiland met haar promotie voor HelloFresh verkozen tot winnares.
De stemmers vonden dat Maxime met haar online posts alleen maar wil cashen en continu haar kind hiervoor inzet. Door de vele promoties voor HelloFresh komt, volgens de kijkers, het merk niet meer betrouwbaar over.
De Loden Leeuw wordt elk jaar uitgereikt door Radar. De prijs voor de meest irritante reclame is door het programma in 2002 in het leven geroepen en is de tegenhanger van de Gouden Loeki, de publieksprijs voor de beste reclame.
Geen Loden Radioleeuw meer
De Loden Radioleeuw, de prijs voor het meest irritante radiospotje, komt in 2021 niet meer terug omdat het radioprogramma niet meer bestaat. Daarom is dus ook de Loden Leeuw voor de radio verdwenen.
Twee jaar geleden werd de prijs voor de laatste keer uitgereikt. Het bedrijf Social Deal won de laatste Loden Radioleeuw, de prijs voor het meest irritante radiospotje van Nederland. Reisorganisatie NRV eindigde op een tweede plek, Kruidvat werd derde. [RadioWereld.NL]