Luistercijfers 20-49 jr: Weer nieuw record Q, flinke daling Veronica

Qmusic blijft de grootste zender bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar en vestigt een weer nieuw persoonlijk record. Dit blijkt uit de cijfers over de periode september / oktober van het NLO. Radio Veronica zakt flink omlaag.

Luistercijfers 20-49 jr: Weer nieuw record Q, flinke daling Veronica Het marktaandeel van Qmusic, met deels Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits in de Randstad erbij, steeg deze meting met 0,7%-punt naar 21,4%.

Ten opzichte van de nummer 2 is het gat geroeid tot ruim 6%-punt. Ten opzichte van een jaar geleden groeit Qmusic met 2,1%-punt.

538 en Radio 2
Radio 538 blijft tweede bij de doelgroep 20-49 jaar. Het marktaandeel steeg ligt naar 14,6%. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dit nog wel een daling van 0,6%-punt.

Ook NPO Radio 2 noteert deze meting een flinke winst. Het marktaandeel springt met 0,6%-punt omhoog naar 11,8%, waarmee de landelijke publieke zender het forse verlies van vorige meting weer deels goedmaakt. Wel ligt het marktaandeel nog een half procentpunt lager dan een jaar geleden.

De andere Talpa-zenders
De andere drie Talpa-stations wisten deze meting geen winst te boeken bij 20-49 jaar. Sky Radio gaat met 0,4%-punt omlaag naar 8,5%, wat 0,2%-punt lager is dan dezelfde periode vorig jaar. Radio 10, met deels radio 10 Brabant erbij, verliest 0,1%-punt en noteert nu 9,7%. Dis is 0,4%-punt lager dan een jaar geleden.

Radio Veronica krijgt de grootste klap bij de Talpa-stal. Het marktaandeel daalt0,7%-punt naar  deze meting met 3,9%, het laagste marktaandeel in vier jaar tijd. Ten opzichte van een jaar geleden staat het marktaandeel 1%-punt lager. Caroline Brouwer gaf deze week in een interview met De Telegraaf aan dat ze niet werken aan de grootste zender, maar wel aan de leukste. Maar of Talpa het leuk vindt dat dit voor minder reclame-inkomsten zorgt, is nog maar de vraag, al heeft de vernieuwing tijd nodig voordat echte conclusies kunnen worden getrokken.

De rest
Bescheiden winst was er opnieuw voor NPO 3FM. De publieke jongerenzender steeg met 0,2%-punt naar 3,8%, maar dit is wel 0,2%-punt lager dan een jaar geleden. NPO Radio 1 verloor 0,4%-punt en noteert nu 2,5%.

100% NL maakte het verlies van vorige meting weer goed en is terug op 3,9%. Dit is een half procentpunt hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Zusterstation Slam kreeg een flink tik en daalt met een half procentpunt naar 2,2%. Dit is 0,3%-punt lager dan een jaar geleden.

Kink steeg naar een nieuw record van 1,9% (+0,3%-punt). Een jaar geleden stond het marktaandeel nog 0,6%-punt lager. [RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten