Luistercijfers september-oktober 2021: Dit zeggen de radiostations

Het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) heeft dinsdagochtend de luistercijfers over de periode september-oktober 2021 gepubliceerd. Uiteraard verstuurden diverse radiostations een persbericht over hun recente prestaties. Hieronder een overzicht.

Luistercijfers september-oktober 2021: Dit zeggen de radiostationsQmusic zet landelijk marktleiderschap voort en vestigt opnieuw records
Met een marktaandeel van 12% in de brede doelgroep 10+ en een torenhoog marktaandeel van 21,4% in de doelgroep 20-49 jaar, rijgt Qmusic opnieuw records aaneen. Die tonen de nieuwste luistercijfers, die dinsdag bekend zijn gemaakt door NLO GfK.

Programmadirecteur Dave Minneboo: “Het was deze eeuw tot een jaar geleden nog geen enkele radiozender gelukt om in de doelgroep 20-49 jaar boven de 20% uit te komen en wij flikken het deze maand voor de vijfde keer. We noteren nu 41 maanden op een rij groei ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor.”

De triomftocht die Qmusic inmiddels al geruime tijd aan het voeren is blijft maar doorzetten. Nadat de radiozender bij de vorige meting de grootste van het land werd in de brede doelgroep 10+, verbreekt het deze meting opnieuw records. De stijging ten opzichte van vorig jaar bedraagt 11% in 20-49 (van 19,3% naar 21,4%) en 2% (van 11,8 naar 12,0%) in 10+.

De middagshow met Domien Verschuuren noteert deze meting een stijging van maar liefst 21% t.o.v. vorig jaar in 20-49 jaar. Ook op het niveau van weekbereik steekt Qmusic met kop en schouders boven de rest uit: de zender bereikt ruim 2,9 miljoen luisteraars per week.

Beste luistercijfers in 8 jaar voor 100% NL
De luistercijfers van 100% NL gaan door het dak. Het radiostation breekt keer op keer haar record en weet deze stijgende lijn vast te houden. 100% NL ziet haar marktaandeel groeien van 3,4% in september-oktober 2020 naar 3,9% in september-oktober 2021.

Het station maakt daarmee een groei door van 15% bij luisteraars in de doelgroep 20-49. Dat blijkt uit de meest recente luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek, uitgevoerd door GfK. Het is acht jaar geleden dat 100% NL in deze meting zo’n hoog marktaandeel scoorde.

Martijn Zuurveen, Radio Director RadioCorp: “Fantastische cijfers! Nederland viert het najaar met de beste muziek van Nederland en 100% NL. We zijn blij dat de luisteraars ons zo massaal weten te vinden. In september speelden we bij 100% NL De Uithaal en konden luisteraars arrangementen naar Disneyland Paris winnen. Ook de komende tijd zitten luisteraars goed bij ons. Zo kunnen ze kans maken op de mooiste Sinterklaas ooit en komt er een prachtige Kerst-actie aan.” [RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten