Het tv-programma Radar heeft de beruchte Loden Leeuw maandag op NPO 1 uitgereikt aan wedkantoor Toto en oud-voetballers Wim Kieft, Sjaak Swart, Wesley Sneijder en Andy van der Meijde.
De prijs voor de meest irritante reclame met een BN’er in de hoofdrol werd door de vier oud-voetballers gewonnen met 69 procent van de stemmen. Wedkantoor Toto sleepte het beeldje voor de meest irritante reclame in de wacht met 57,3 procent van de stemmen.
Meest irritante BN’er
Het kwartet Kieft, Swart, Sneijder en Van der Meijde won de prijs voor hun reclame voor online casino BetCity. Sinds 30 juni 2022 mogen er geen oud-voetballers of andere bekende Nederlanders meer worden ingezet voor gokreclames. Het verbod moet gokverslaving onder jongeren en kwetsbare mensen tegengaan. Inmiddels zijn de oud-voetballers in de nieuwe BetCity reclame vervangen door ‘superfans’.
Meest irritante reclame
Ook Toto heeft te maken met het verbod op rolmodellen in gokreclames. De afgelopen jaren waren talloze oud-voetballers te zien in de reclames van het wedkantoor van de Nederlandse Loterij. Dit jaar introduceerde Toto een zingende gorilla als de nieuwe ‘koning Toto’. De hysterische aap werd meteen beloond met de prijs voor de meest irritante reclame van 2022.
Wie waren de genomineerden?
Andere genomineerden in de categorie ‘Meest irritante BN’er‘ waren naast Andy van der Meijde, Sjaak Swart, Wesley Sneijder, Wim Kieft (BetCity) ook Frank Lammers (Jumbo) en Alex Klaasen (Lidl).
Andere genomineerden in de categorie ‘Meest irritante reclame‘ waren naast Toto ook Plameco Plafonds en Lidl. [RadioWereld.NL]