Een opmerkelijke radiotransfer in Oostenrijk, Georg Spatt, die meer dan 20 jaar aan het roer stond bij het publieke ORF Hitradio Ö3, gaat aan de slag bij de landelijke commerciële radiozender Kronehit om nieuwe radiokanalen te ontwikkelen. Tegelijkertijd staakt Kronehit de boycot van DAB+.

Spatt werkte sinds 1996 voor Ö3, waar hij sinds 2002 zenderbaas van was. Onder zijn leiding wist de landelijke publieke zender zijn dominante positie in de radiomarkt vast te houden ondanks de opkomst van commerciële radio. Nog altijd heeft Ö3 een maktaandeel van 28% bij 10+ en 32% bij de kerndoelgroep 14-49 jaar.
Commercieel?
De manier waarop de ORF de dominante positie van Ö3 heeft weten te behouden is voor velen echter een doorn in het oog. Toen commerciële radio in de tweede helft van de jaren ’90 mogelijk werd in Oostenrijk, muteerde Ö3 in een rap tempo naar een muziek- en servicezender met voornamelijk populaire hitmuziek en goed gevulde reclameblokken.
Op dit moment onderhandeld de ORF met de regering over een nieuwe overeenkomst en de doelstellingen voor de toekomst. Spatt besloot daarop in mei van dit jaar zijn ontslag in te dienen. Het was volgens hem tijd voor nieuwe doelen.
Commercieel!
Dat nieuwe doel lijkt nu duidelijk te zijn. Spatt gaat aan de slag bij commerciële concurrent Kronehit. Het station heeft na jaren boycot aangekondigd toch aan boord te stappen van de DAB+-trein in Oostenrijk. Onlangs werd de mediawet gewijzigd, waardoor een radiostation met FM-dekking tot zes stations via DAB+ mag exploiteren. Daarnaast loopt momenteel de verdeelprocedure van capaciteit op een nieuwe landelijk DAB+-netwerk.
Kronehit wil haar portfolio via de ether daarom uitbreiden met vier nieuwe radiokanalen. Spatt is nu aangetrokken om samen met Daniela Linzer, huidig programmaleider van Kronehit, deze kanalen te gaan opzetten.
“Ik ben een absolute radiofanaat en het medium radio is mega sterk in Oostenrijk,” aldus Spatt. “In de geplande nieuwe zendergroep van Kronehit zie ik een geweldige kans om een innovatieve, moderne programmeringsstrategie voor de zeer dynamische Oostenrijkse radiomarkt vorm te geven, iets wat ik al heel lang wilde.” [RadioWereld.NL]