Dat lijstjes en evenementen op de radio een positief effect hebben op de luistercijfers was al bekend. Maar voor het eerst is dit ook echt duidelijk te zien. Audify heeft namelijk de marktaandelen van de grotere radiostations in december per dag openbaar gemaakt.

In de laatste week van december stuwde de Top 2000 het marktaandeel van NPO Radio 2 naar gemiddeld iets boven de 41%. Maar per dag zijn grote verschillen te zien en naar mate de lijst vorderde, des te hoger was het marktaandeel. Op oudejaarsdag wist Radio 2 zelfs meer dan 50% marktaandeel te behalen.
De Extra 500, die NPO Radio 2 als bonus uitzond van 11 tot en met 15 december werd uitgezonden, zorgde wel voor een verhoging van het marktaandeel, maar vergeleken met de Top 2000 is deze verhoging veel minder.

Radio 10
Ook de Top 4000 van Radio 10 was een groot succes voor het station, alleen al omdat Radio 10 hierdoor voor het eerst in de geschiedenis het marktleiderschap wist te claimen. Op de laatste dag van de lijst, op vrijdag 22 december werd zelfs meer dan 18% marktaandeel behaald.

Sky Radio
De kerstprogrammering van Sky Radio leidde vooral tot pieken in de weekenden. Daarnaast is vooral in de week voorafgaand aan kerst een duidelijke stijging te zien, waarbij op de zondag voor kerst zelfs meer dan 20% marktaandeel werd behaald.

Qmusic
Qmusic sloot in de week voor kerst vier van zijn deejays op in een Escaperoom. Opvallend genoeg lag hier de piek juist op dag één toen Marieke Elsinga, Domien Verschuuren, Bram Krikke en Kai Merckx werden opgesloten. Na hun ontsnapping op donderdag 21 december zakte het marktaandeel rap in.

3FM
Bij NPO 3FM stond de week voor kerst in het teken van Serious Request. Al vanaf de start op zondag 17 december is een flinke stijging van het marktaandeel te zien. Op de slotdag (zondag 24 december) pikte het marktaandeel zelfs tot boven de 6%.

Radio 538
Voor Radio 538 is december traditioneel een lastige maand. Het station heeft elk jaar moeite om tegen de evenementen van de concurrentie op te boksen. Opvallend is dat het marktaandeel van 538 vooral op zondag een grote dip vertoont. Het laagste marktaandeel scoorde 538 op tweede kerstdag, waarna door de Party Top 1000 het marktaandeel weer wat opkrabbelde.

De marktaandelen betreft de marktaandelen van 13 jaar en ouder van het NMO Luisteronderzoek tussen 6 uur en middernacht. [RadioWereld.NL]