Het gezamenlijke luistertijdaandeel van de publieke radiozenders is in 2023 uitgekomen op 34,9 procent in de doelgroep 13+. Daarmee groeit NPO Audio voor het zevende jaar op rij. En ook Qmusic kijkt terug op een recordjaar, waar het marktaandeel bij de commerciële doelgroep 20-49 jaar groeide naar 22,3%.
In het luisteronderzoek van 2022 was het aandeel van de NPO nog 32,3 procent. Wel moet hierbij vermeld worden dat dit laatstgenoemde getal nog via de oude meetmethode was. Sinds januari 2023 worden de luistercijfers elektronisch gemeten.
Wekelijks bereikten de NPO-radiozenders gemiddeld meer dan 6,2 miljoen Nederlanders.
Jurre Bosman, directeur Audio NPO: “De luistercijfers laten zien dat de publieke omroep doet waarvoor we bestaan: waardevolle programma’s en podcasts brengen voor zoveel mogelijk luisteraars. Of het nu de vele nieuwsuitzendingen en sportverslagen op NPO Radio 1 zijn of de FunX Music Awards, we informeren, brengen mensen bij elkaar en maken zo impact op vele manieren. Hierbij past ook een groot compliment voor de omroepen en de makers.”
3FM Serious Request en NPO Radio 2 Top 2000
NPO Radio 2 was met de Top 2000 in de laatste week van december de absolute marktleider met een luistertijdaandeel van 41,1 procent. De 25e editie van de lijst der lijsten zorgde voor een totaalbereik van meer dan 7,1 miljoen luisteraars. De week ervoor verdubbelde 3FM haar luistertijdaandeel ruim met 3FM Serious Request vanuit Nijmegen: 4,1 procent was het weekcijfer, op basis van een bereik van 1,3 miljoen luisteraars. De opbrengst van de actie was met ruim 7,5 miljoen euro de hoogste in zes jaar.
NPO Radio 2 best beluisterde zender in 2023
Over heel 2023 is NPO Radio 2 voor het zesde jaar op rij de best beluisterde zender van Nederland met 14,8 procent luistertijdaandeel en een weekbereik van 3,2 miljoen luisteraars. NPO Radio 1 behaalde over heel 2023 een luistertijdaandeel van 8,6 procent. NPO Klassiek, voorheen NPO Radio 4, behaalde in 2023 een luistertijdaandeel van 1,7 procent. , terwijl NPO Radio 5 dankzij de Evergreen Top 1000 een luistertijdaandeel van 7,0 procent behaalde. De zender bereikte wekelijks in 2023 gemiddeld bijna een miljoen luisteraars. 3M bleef steken op 2,0%.
Qmusic
Ook bij DPG Media zijn er tevreden gezichten. Qmusic groeide in 2023 naar 22,3% marktaandeel bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar, terwijl in 2022 volgens de oude meting nog 20,4% werd genoteerd. Bij de groep 13+ bedroeg het marktaandeel in 2023 12,1%. En ook Joe kende een uitstekende start, mede doordat het uitzendt op de voormalige FM-frequenties van Radio 10.
“We kijken vandaag terug op het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van Qmusic, met opnieuw een record marktaandeel,” aldus Roland Snoeijer, Programmadirecteur Radio van DPG Media. “Luisteraars weten ons dagelijks te vinden door de ijzersterke programmering en muziekmix. Natuurlijk waren er vertrouwde radio-events als ‘de Foute 1500’ en ‘Het Geluid’, maar luisteraars zijn ook enthousiast geworden over de nieuwe actie ‘het Verboden Woord’. En de Q-escape room is een stevige nieuwe radiotraditie geworden in december, met een recordbeluistering in de derde week van december. En met Joe hebben we echt een droomstart gemaakt. Het is uniek in de radiogeschiedenis dat zoveel luisteraars in zo’n korte tijd de zender hebben ontdekt.” [RadioWereld.NL]