Bell Media, één van de grootste mediabedrijven van Canada, zet flink het mes in zijn radiotak. Maar liefst 45 van de 103 radiostations worden verkocht als onderdeel van forse bezuinigingen, waarbij ook de televisietak getroffen wordt.
De bezuinigingen bij Bell Media maken deel uit van een grootschalige reorganisatie bij moederbedrijf BCE, waarbij 4800 banen verdwijnen. Bijna 10% hiervan wordt geschrapt bij Bell Media.
Bell Media opereert in Canada de radiotak onder de naam iHeart Radio, onder licentie van het Amerikaanse iHeart Media. Maar de portfolio wordt flink kleiner nu 45 van de 103 radiostations verkocht worden.
“Dat is een aanzienlijke afstoting,” erkent Robert Malcolmson van Belle Media tegenover The Canadian Press. “Het is omdat het geen rendabele handel meer is. We zullen doorgaan met het exploiteren van zaken die levensvatbaar zijn, maar dit is een tak dat de verkeerde kant op gaat.”
De radiostations die verkocht worden bevinden zich in British Columbia (16 FM- stations en 5 AM-stations), Ontario (11 FM-stations en 1 AM-station), Quebec (7 FM-stations) en New Brunswick (5 FM-stations).
Alle stations in British Columbia gaan naar Vista Radio, terwijl alle stations in New Brunswick naar Maritime Broadcasting overgaan. Arsenal Media koopt de stations in Quebec, terwijl de overige stations zijn verkocht aan Durham Radio, My Broadcasting Corporation, Whiteoaks Communications Group en ZoomerMedia.
Het is niet de eerste keer dat Bell Media radio-activiteiten afstoot. Vorig jaar zomer werden al drie middengolfstations verkocht, terwijl de stekker uit zes AM-stations getrokken werd. [RadioWereld.NL]