NPO Radio 2 was in week 23 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,8%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 12,3%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 9,0%.

NPO Radio 2 herstelt zich van de dip in week 22 en neemt hierdoor het marktleiderschap weer over van Qmusic. Wel heeft Q met bijna 4,2 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.
Radio 10 ziet het marktaandeel met een vol procentpunt dalen, wat vooral komt door een daling van het weekbereik. Bij NPO Radio 5 is de winst van de Week van de Arbeidsvitaminen in week 22 weer verdampt.
Joe doorbreekt de grens van 5% marktaandeel wat vooral komt door een toename van de gemiddelde luistertijd met 13 minuten. Bij radio Veronica is het effect van de Top 1000 van de 80s eveneens weggevloeid. Hier gaat zowel het weekbereik als de luistertijd omlaag.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]
Luistercijfers in week 23