De kwartaalwinnaars van het tweede kwartaal voor de Ster Gouden Loeki 2024 zijn bekend. Een onafhankelijk publiekspanel van GfK heeft weer veel nieuwe tv-commercials gezien en beoordeeld. Deze 10 leuke, ontroerende, spraakmakende en bijzondere commercials maken kans op de jaarlijkse prijs.
Een overzicht van de Q2 kwartaalwinnaars
– Artsen slaan alarm & Wefilm met ‘Dit is wat de tabaksindustrie je niet vertelt over vapen’
– Douwe Egberts & TBWA\NEBOKO met ‘Burendag 2024’
– Get trained & Golazo Brands met ‘Get trained, save lives’
– Heineken met ‘Heerlijk Helder Hoe je het ook viert’
– Jumbo & Hotel L’Amour met ‘Het wordt prachtig’
– Jumbo & Hotel L’Amour met ‘We kunnen weer zakken’
– KPN & Dentsu Creative Amsterdam met ‘Dichter bij Oranje’
– PLUS Supermarkt & Jan-Willem Smits en Nico Akkerman met ‘De aftrap’
– Prijsvrij met ‘Ligbed’
– Westland Salades & Red Onion met ‘Het tussendoortje voor doorzetters’
Hoe werkt de Ster Gouden Loeki?
Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op aan het einde van het jaar. Deze 40 commercials worden opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50% bepaald door het publiekspanel en voor 50% door het Nederlands publiek.
Wat is de Ster Gouden Loeki?
In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit. De Ster Gouden Loeki verkiezing is door Ster in het leven geroepen om het Nederlands publiek actief te betrekken bij reclame. Een grotere betrokkenheid leidt tot een grotere acceptatie van reclame: reclame is leuk! Daarnaast wil Ster met de prijs reclamemakers belonen en stimuleren om aantrekkelijke reclame te maken.
De allereerste Ster Gouden Loeki werd in 1995 gewonnen door KLM met de commercial ‘Zwanen’. In de beginjaren was de uitreiking een gebeurtenis op kleine schaal. Vanaf 2002 tot 2016 was de finale live op de publieke omroep te volgen.
De Ster Gouden Loeki is een reclameprijs waarbij het Nederlands publiek (en dus niet een vakjury) de winnaar bepaalt. [Radiowereld.NL]