Qmusic was in week 34 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 11,6%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 11,5%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 11,1%
Qmusic verliest op nieuw marktaandeel, maar blijft nog net aan de grootste. Het station voelt de hete adem in de nek in de nek van NPO Radio 2, die opnieuw terrein wint. Ook heeft Q met 3,9 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.
Een flinke stap naar boven maakt opnieuw Radio 538. Mede door het weggeven van kaartjes voor de Formule 1, de Dutch 1000 en uitzendingen vanaf het circuit, wint het station een half miljoen luisteraars. Tevens scoort 538 zijn hoogste marktaandeel sinds de start van het nieuwe Luisteronderzoek begin vorig jaar.
Ook NPO Radio 1 klimt weer wat na het forse verlies in week 33. Onder andere Radio 10, Joe, NPO Radio 5, 100% NL en Radio Veronica verliezen marktaandeel.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]
Luistercijfers in week 34