Zoeken
Sluit dit zoekvak.

BNR introduceert muziekzender voor op de werkvloer

Nederland heeft er sinds donderdag een nieuwe muziekzender bij: BNR Business Beats. Deze zender richt zich specifiek op mensen die graag muziek luisteren tijdens hun werk. Onder het motto ‘Your Business, Our Beats’ draait het station dag en nacht pop, soul en funk, met muziek van onder andere Stevie Wonder, Alicia Keys, Gregory Porter en Aretha Franklin.

BNR Business Beats is een aanvulling op BNR Nieuwsradio, waar normaal gesproken nieuws en achtergronden centraal staan. Het is voor het eerst in het 25-jarige bestaan van BNR dat er een extra zender aan het aanbod wordt toegevoegd. “BNR Business Beats is een logische stap,” zegt hoofdredacteur Marc Adriani. “We weten dat onze vaste luisteraars vaak naar muziek grijpen om zich beter te concentreren tijdens het werk. Met BNR Business Beats spelen we in op die behoefte, zonder afleiding van radiospelletjes of dj-grapjes—alleen muziek.

De afgelopen maanden heeft BNR gewerkt aan een uitgebreide muziekdatabase, gebaseerd op onderzoek naar de muzieksmaak van de doelgroep. Audiovormgever André Dortmont en muzieksamensteller Thomas Bakker zijn verantwoordelijk voor de programmering. Bakker, bekend als deejay Thomas Robson van het programma ‘The Friday Move’, speelt een prominente rol bij de samenstelling van de muziek.

De officiële lancering vond donderdag iets na half tien plaats in het programma De Ochtendspits op BNR Nieuwsradio, waarbij het nummer Liquid Spirit van Gregory Porter als eerste werd gedraaid. [RadioWereld.NL]

2 reacties

  1. Als ik zo zie met welke muziek de nieuwe zender gevuld is krijg ik steeds meer het gevoel dat oudere luisteraars er geheel niet meer toe doen terwijl zij toch óók graag radio willen luisteren.
    Alles is eeuwig op de doelgroep 30 of 40 jaar of jonger gericht maar waar mag de 70+-er nog naar luisteren?!
    Ik begrijp best dat er relatief meer jongeren dan ouderen naar de radio luisteren en dat reclame-inkomsten daarom met name op de jongeren als doelgroep gericht is.
    Maar het voelt voor mij onrechtmatig dat de jongeren volop bediend worden met veel zenders naar hun smaak terwijl de ouderen er bekaaid afkomen met slechts een enkele zender die zij interessant geacht worden te vinden.
    Het gevolg is dat ik me al min of meer afgekeerd heb van de reguliere radio en steeds meer luister naar internetradio waar je tenminste nog wél voldoende zenders van je gading tegenkomt.
    In elk geval vind ik de huidige ontwikkeling van de reguliere radio beslist niet de goede!

  2. Enkele vraagjes:
    Wat voor werk doe je dan als je ondertussen muziek kunt luisteren?
    Bestaan er meer zenders met vergelijkbare muziek?
    Is het een taak voor een nieuwszender om een muziekzender te beginnen?
    Waar blijft het goede humeur als er een zoveelste reclameblok komt?