Radio 538 is na een aantal mindere jaren weer bezig met een opmars. “Op 538 gebeurt heel veel op het moment en dat zie je gelukkig terug in de cijfers, dus dat is fijn”, zo zegt Dave Minneboo, creatief directeur Talpa Radio, in de podcast ‘Talpa Media Insight’.

Door de veiling van de landelijke commerciële FM-frequenties is vorig jaar het radiolandschap opgeschud. Ook bij 538 is hierdoor het nodige gewijzigd. “We zijn vorig jaar een nieuwe ochtendshow gestart en we hebben ook een herpositionering gedaan, ook in muziek en dergelijke.” Daarnaast keerde ook Edwin Evers terug op het oude nest.
Meer classics
De muziek bijschaven is iets wat continu doorgaat. “538 Is wel echt het hitstation van onze Talpa-zenders, dus die zal altijd redelijk breed geprogrammeerd zijn. Wat je ziet, vooral door social media, is dat jongere kinderen ook best in aanraking komen met oude tracks. De muziek bij jongeren is weer veel breder.”
Bij 538 is daarom het aantal classics opgevoerd, vooral overdag. “En dat zijn echt wel de grootste bekendste oude classics die er zijn”, aldus Minneboo. “Dat werkt heel goed, ook in combinatie met de nieuwe ochtendshow.”
En dus zijn ook jaren ’80 klassiekers van bijvoorbeeld Toto, A-ha, Michael Jackson en Eurythmics te horen op 538 naast de grootste hits van dit moment. Ook is de afgelopen periode het aantal ‘538 classics’ verhoogd. Goede voorbeelden hiervan zijn Lasgo, Sylver, Red Hot Chili Peppers, Coldplay, Nickelback, Rihanna en Daft Punk. “Het station klinkt wat volwassener.”
Jongeren
De uitdaging blijft volgens Minneboo om jongeren te bereiken. “Ik denk wel dat radio altijd interessant zal blijven, ook voor jongeren en vooral hoe je je presenteert als merk op social media, zodat ze toch in contact met je komen. Jongeren worden ouder, gaan werken en op een gegeven moment autorijden en dan komen ze echt wel weer terug bij radio.”
Acties
De komende maanden staat Radio 538 weer bol van de acties, zowel nieuwe als klassiekers. In oktober keert bij bijvoorbeeld de ‘538 Stemmenjacht’, dat in maart van dit jaar voor het eerst gespeeld werd, weer terug.
Vlak voor kerst is er in samenwerking met SBS6 en Linda Magazine de actie ‘De Beste Wensen van 538. “Dan gaan we een week lang wensen uit laten komen door de hele programmering heen.” Maar ook de klassieker ‘Hierrr Met Je rekening’ komt terug. “Dat doen we al 15 jaar, maar past zo ontzettend goed bij Nederland. Rekeningen insturen die voor je worden betaald met leuke verhalen.”
Luistercijfers
De luistercijfers van Radio 538 zitten al enige tijd weer in de lift. In augustus behaalde het station een recordmarktaandeel van 15,0% bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Daarnaast was de 538 Ochtendshow met Tim Klijn en zijn team in week 34 zelfs marktleider in de ochtend bij deze doelgroep. Minneboo heeft dan ook een duidelijke conclusie over het station: “Radio 538 gaat erg goed.” [RadioWereld.NL]