Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers 20-49 jaar: Qmusic blijft de grootste, recordcijfers voor 538 en Joe

Qmusic was ook in augustus van dit jaar de populairste radiozender bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Radio 538 blijft stevig tweede, terwijl Joe het marktaandeel verder ziet stijgen. NPO Radio 2 en Radio 10 verliezen opnieuw terrein.

Foto: Pixabay

In augustus behaalde Qmusic (ma-zo, 6-24 uur) een marktaandeel van 20,8%. Dit is nagenoeg gelijk aan juli (20,9%), maar een daling van 1,8%-punt ten opzichte van augustus 2023.

Het dieptepunt van Qmusic lag in juli in week 34 toen het marktaandeel tot onder de 20% daalde. In week 32 behaalde Q zijn hoogste marktaandeel van de maand (22,8%).

Radio 538 blijft tweede
Radio 538 wist in augustus de tweede plaats ruimschoots te behouden. Het station noteerde 15,0% marktaandeel, wat 0,1%-punt hoger is dan in juli. Ten opzichte van een jaar geleden noteert 538 een plus van 2,9%-punt. Voor Radio 538 is het een nieuw record sinds de invoering van de nieuwe meetmethode.

Week 34, de week waarin de Dutch 1000 werd uitgezonden en het station in het teken van de Dutch GP stond, werd met 18% een recordmarktaandeel behaald. Met 21,5% marktaandeel was de 538 Ochtendshow die week zelfs marktleider in dit tijdslot. De slechtste week van augustus was week 31.

Verlies voor NPO Radio 2 en Radio 10
NPO Radio 2 verliest opnieuw terrein. Het marktaandeel daalde in augustus met 0,5%-punt naar 9,7%. Ten opzichte van augustus 2023 is dit zelfs een daling van 4,3%.

Ook Radio 10 verliest opnieuw, al ging het afgelopen maand niet meer zo hard als de maanden ervoor. In augustus daalde het marktaandeel naar 8,3%. Dit is 0,3%-punt minder dan in juli en 6,4%-punt minder dan in augustus vorig jaar, toen het station één van de beste maanden van dat jaar had.

Momenteel wordt Radio 10 grondig gerenoveerd. Eerder gaf Dave Minneboo, creatief directeur Talpa Radio, al enige duiding bij de veranderingen.

Sky Radio noteerde in augustus 7,6% marktaandeel, een stijging van 0,4%-punt ten opzichte van juli, maar een daling van 0,2%-punt ten opzichte van een jaar geleden.

Tekst gaat verder onder de tabel

Joe viert 1-jarig bestaan met recordcijfers
Joe bestond afgelopen zondag precies een jaar als landelijk station op FM. En dat wordt gevierd met recordcijfers: 6,8%. In juli was het station nog goed voor 6,4%, terwijl in augustus 2023 het marktaandeel slechts 0,4% bedroeg.

De ochtendshow met Coen Swijnenberg en Sander Lantinga is inmiddels opgeklommen naar de vierde plaats bij de doelgroep 20-49 jaar.

We zijn met ambitie en een plan begonnen, maar hadden een jaar geleden niet durven dromen dat Joe nu al zo’n vaste plek heeft gekregen bij een grote groep luisteraars”, zegt Roland Snoeijer, programmadirecteur Radio bij DPG, waar Joe onderdeel van is.

100% NL, Veronica en 3FM
100% NL kan eveneens terugkijken op een goede augustusmaand. Het marktaandeel steeg naar 3,7% (+0,4%-punt ten opzichte van juli en +0,6%-punt ten opzichte van augustus 2023). De komende maanden moet duidelijk worden of het station een verdere stap naar boven kan maken door de komst van Rob van Someren.

Radio Veronica kende een iets mindere maand en was in augustus goed voor 3,1%. Ten opzichte van een maand eerder is dit een daling van 0,7%, maar ten opzichte van een jaar eerder juist een stijging van 0,7%-punt.

NPO 3FM bleef met 3,6% marktaandeel gelijk aan juli, maar noteert wel een stijging van 0,7%-punt ten opzichte van augustus vorig jaar. [RadioWereld.NL]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *