NPO Radio 2 was in week 14 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,9%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,5%, gevolgd door Radio 10 op de derde plaats met 9,8%.
Week 14 kende weinig acties of hitlijsten. Wel viel tweede paasdag in deze week waardoor er toch weer wat schommelingen zijn.
Zo vergroot NPO Radio 2 zijn voorsprong op Qmusic. Radio 10 daalt tot onder de 10% en Sky Radio is nu weer groter dan Radio 538. Daarnaast heeft Sky met ruim 4,27 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.
Daarnaast is goed te zien hoe belangrijk luistertijd voor het marktaandeel is. Zo zien Radio 10 en Radio 538 het weekbereik stijgen, maar de gemiddelde luistertijd dalen wat resulteert in een lager marktaandeel. Bij NPO Radio 5 is het weekbereik juist gedaald, maar de luistertijd gestegen, met een hoger marktaandeel als resultaat.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]
Luistercijfers in week 14