Formule 1 en de Dutch 1000 hebben Radio 538 recordcijfers opgeleverd. Niet alleen bij de totale doelgroep (13+), maar ook bij de commerciële doelgroep 20-49 jaar schoten de luistercijfers afgelopen week omhoog. Daarnaast is de 538 Ochtendshow voor het eerst marktleider.
Nederland is nog altijd dol op lijstjes. En vooral als het een potpourri aan muziek is. Dat bewees Qmusic de afgelopen jaren al met de Foute 1500, maar Radio 538 heeft de Dutch 1000 ook goud in handen. De muziek ging alle kanten op: Van Armin van Buuren via Rob de Nijs naar Marco Borsato om via Paul Elstak, Wolter Kroes, de Golden Earring en 2 Unlimited naar Yves Berendse te gaan.
Daarnaast gaf het station afgelopen week de laatste kaarten weg door de Dutch Grand Prix op Zandvoort en kwamen de uitzendingen het hele weekend vanaf het circuit.
Het marktaandeel van Radio 538 steeg in week 34 naar een record van 11,1% (ma-zo 6-24 uur), zo blijkt uit de woensdag gerapporteerde luistercijfers van het NMO. Daarmee nadert 538 de nummers één en twee: Qmusic en NPO Radio 2. Ook in week 33 zag 538 het marktaandeel al flink stijgen
Bij de doelgroep 20-49 jaar schoot het marktaandeel afgelopen week met 2,7%-punt omhoog naar 18,0%. Ook dit is een record voor het station sinds de invoering van het nieuwe Luisteronderzoek. Marktleider Qmusic daalde in week 34 met 0,3%-punt naar 19,9%.
538 Ochtendshow voor het eerst marktleider
Maar ook de 538 Ochtendshow deed goede zaken. De eerste week na hun vakantie veroverden Tim Klijn, Rick Romijn, Niels van Baarlen en Florentien van der Meulen gelijk de koppositie. Met 21,5% in de commerciële doelgroep 20-49 jaar (ma-vr 6-10 uur) is 538 voor het eerst marktleider in dit belangrijke tijdslot. Qmusic daalde namelijk naar 20,2%.
In juni werd al duidelijk dat 538 in de ochtend dichter naar Qmusic kruipt, maar nu is het station er voor het eerst er voorbij. Daar moet wel bij vermeld worden dat bij Q de reguliere ochtensdshow momenteel nog vakantie heeft en Joost Swinkels de honneurs waar neemt. [RadioWereld.NL]