NPO Radio 2 was in week 43 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 13,1%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,3%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 9,7%.
NPO Radio 2 en Qmusic zien beiden hun marktaandeel stijgen, terwijl Radio 538 gelijk blijft. Daarnaast blijft Qmusic bereikleider en is het aantal luisteraars per week weer gestegen tot boven de vier miljoen.
Sky Radio ziet de winst uit week 42 weer verdampen, terwijl NPO Radio 5 weer wat hersteld.
Joe verliest ruim een half procentpunt marktaandeel, waardoor Radio 10 weer groter is. Radio Veronica klimt weer richting de 4%.
NPO Klassiek daalt, na de flinke winst door de Klassieke Top 400 in week 42, weer naar het oude niveau.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]