NMO Luisteronderzoek week 52-2024: NPO Radio 2 is marktleider (Update)

NPO Radio 2 was in week 52 van 2024 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 36,6%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Sky Radio staat deze meting tweede met 10,3%, gevolgd door Radio 10 op de derde plaats met 8,7%.

Foto: Pixabay

Op woensdag 8 januari heeft er een herlevering van de luistercijfers van week 52 plaatsgevonden. Bij controle bleek dat er een aantal luistertrajecten van de zender 3FM onterecht zijn meegenomen in de rapportage van de luistercijfers, waar dit eigenlijk kijkgedrag betrof. In onderstaande cijfers zijn de data gecorrigeerd.

Met de Top 2000 blaast NPO Radio 2 de concurrentie weer compleet omver. Toch ligt het marktaandeel met 36,6% iets lager dan vorig jaar in week 52. Dit komt doordat vorig jaar de volledige Top 2000 in week 52 viel. Dit jaar is dit slechts voor een aantal dagen, week 52 eindigt op 29 december, en vallen de laatste twee dagen in week 1 van 2025.

Net als vorig jaar zagen veel radiostations dan ook het marktaandeel instorten. Alleen Sky Radio bleef dankzij de kerstprogrammering nog overeind met 10,3%.

NPO radio 2 bereikte door de Top 2000 ook de meeste luisteraars: ruim 6,2 miljoen, gevolgd door Sky Radio met 5,7 miljoen. Vrijwel alle andere stations zagen hun weekbereik afnemen.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]