‘Radio is nog altijd het grootste muziekplatform ter wereld’

Ondanks de opmars streamingdiensten de afgelopen jaren, blijft radio het grootste muziekplatform ter wereld om hitmuziek te horen. Dit concludeert Radiomonitor uit eigen onderzoek. Alleen al in Europa creëert radio voor de grootste hits van dit moment vijf keer meer bereik dan Spotify.

Foto: Pixabay

Radiomonitor, dat wereldwijd bijhoudt welke muziek er op de radio wordt gedraaid, heeft dit bepaald met behulp van de impact die het voor airplay bepaald. Het bedrijf koppelt daarbij airplay op de radio aan de luistercijfers om het aantal personen dat een nummer hoort te bepalen. Deze zijn vergeleken met de streamingcijfers van Spotify, de grootste streamingdienst voor muziek.

Zo was ‘Espresso’ van Sabrina Carpenter in 2024 het meest gestreamde nummer op Spotify met 1,6 miljard streams wereldwijd. Maar alleen al in het Verenigd Koninkrijk werd dit nummer 1,3 miljard keer gehoord via de radio.

Ook bij de nummer twee van 2024 ‘Beautiful Things’ van Benson Boone is een gelijksoortig beeld te zien. Alleen al in het Verenigd Koninkrijk had dit nummer 120 miljoen streams op Spotify, maar daartegenover staat dat dit nummer 1,6 miljard keer werd gehoord via de radio in het Verenigd Koninkrijk. Dat is een veelvoud van 15, oftewel het nummer wordt 15 keer zo vaak op de radio gehoord als via Spotify. Radiomonitor duidt dit aan als Radio Multiple (RM).

Bron: Radiomonitor.com

Week 6
Maar ook als gekeken wordt naar week zes van 2025, dan stond ‘Messy’ van Lola Young bovenaan zowel de airplaylijst van de radio in het Verenigd Koninkrijk als de Spotify toplijst in het Verenigd Koninkrijk. Maar het verschil in bereik is groot: 3,6 miljoen streams op Spotify tegenover 51,4 miljoen keer gehoord op de radio, wat zorgt van een multiple van 14.

Als deze vergelijking doorgetrokken wordt voor de complete top 200 van Spotify, dan komt de multiple voor het Verenigd Koninkrijk uit op 10. En ook in andere landen is dit beeld te zien.

Bron: Radiomonitor.com

Conclusies
Volgens Apple heeft Spotify in Europa een marktaandeel van 56%, waarmee het groter is dan alle andere streamingdiensten bij elkaar. Wereldwijd heeft Spotify een marktaandeel van 32%, wat twee keer zoveel is als de nummer twee.

Een multiple van 2 in Europa of 3 wereldwijd zou radio groter maken dan alle muziekstreamingplatforms samen. In geen enkel land dat radiomonitor onderzocht komt de multiple onder de vijf. In Nederland, waar heel veel gestreamd wordt, komt de multiple precies uit op vijf. In Noorwegen komt dit getal uit op zes, terwijl in landen waar weinig gestreamd wordt dit getal nog veel hoger ligt. Goede voorbeelden zijn Zuid-Afrika (RM 31) en Nigeria (RM 48).

Bron: Radiomonitor.com

Wat nader onderzocht kan worden is of één stream op Spotify ook gelijk staat aan één luisteraar, maar over het algemeen worden diensten als Spotify veelal via de smartphone en met oortjes geluisterd. Wel kan gesteld worden dat het meest gedraaide nummer op de radio het populairste nummer van dat moment is op alle muziekplatformen.

Radio presteert in elk land met enige marge beter dan Spotify bij het leveren van hitmuziek. Geen enkel ander platform komt in de buurt van de exposure die radio biedt. En dan wordt de speciale band die radio met zijn luisteraars heeft middels deejays, content en acties nog buiten beschouwing gelaten.

De enorme exposure die radio creëert, zorgt volgens Radiomonitor juist voor streams, downloads, fysieke verkoop en misschien wel het belangrijkste voor artiesten in 2025: de kaartverkoop voor optredens en concerten. Inkomsten uit live optredens zijn voor artiesten nog altijd een grotere inkomstenbron dan airplay via de radio of streams via streamingdiensten. [RadioWereld.NL]