John Cleese inspiratiebron voor Jon van Eerd

Acteur en schrijver Jon van Eerd heeft zich voor de klucht ‘Een rits te ver’ laten inspireren door John Cleese en de tv-serie ‘Fawlty towers’.

Acteur en schrijver Jon van Eerd heeft zich voor de klucht ‘Een rits te ver’ laten inspireren door John Cleese en de tv-serie ‘Fawlty towers’. Ook de theatervoorstellingen van John Lanting vormden een bron van inspiratie. Dat zei Van Eerd maandag na afloop van de première van de klucht in Theater aan de Parade in Den Bosch.

Het is het eerste blijspel waarvan Van Eerd het scenario geheel zelf schreef. “Ik denk dat Nederland weer klaar is voor de klucht”, verklaart Van Eerd tegen Novum Nieuws.

In tegenstelling tot de kluchten van Lanting uit het verleden speelt ‘Een rits te ver’ zich niet af in diverse vertrekken van een huis, maar op een camping. “De camping was meteen een uitgangsidee”, vertelt Van Eerd. “Ik wilde een keer een voorstelling, waarbij het verhaal zich niet afspeelt binnen een beperkte ruimte met ramen en deuren”, legt Jon uit. “Zo blijf je niet hangen bij het traditionele idee van kluchten, waarbij mensen deur in, deur uit lopen.”

Van Eerd speelt in de klucht zelf een van de hoofdrollen. In ‘Een rits te ver’ is hij de campingeigenaar die zich in de nesten werkt. De camping wordt met sluiting bedreigd en in een poging de zaak overeind te houden, zakt de hoofdrolspeler verder weg in een draaikolk van problemen, verzinsels en misverstanden.

Op de premièreavond werd Van Eerd getroffen door verkoudheid en stembandproblemen. “Ik was dan ook vreselijk nerveus, vooral omdat mijn stem niet optimaal is”, vertelt Van Eerd. “Daardoor kon ik het niet echt nuanceren voor mijn gevoel, maar ik ben blij dat het voorbij is en nu gaan we lekker het land in.”

Eerder bewerkte Van Eerd de kluchten ‘Tel uit je winst’ en ‘De tante van Charlie’. Voor deze drie voorstellingen werkte hij samen met producent Albert Verlinde van V&V Entertainment. Verlinde blikte na afloop van de première ’tevreden’ terug. “Een première van een klucht is het moeilijkste wat er is, want er moet veel gelachen worden”, verklaart Verlinde.”Een premièrepubliek is een verwend publiek. Maar er waren zo veel open doekjes en harde lachen, plus een gigantisch slotapplaus, dat ik denk dat het wel goed is gegaan.” De theaterproducent laat weten met Van Eerd te werken aan een vierde klucht.

De cast kampte in de aanloop naar de première met een grote tegenslag. Actrice Pamela Teves moest na een zweepslag, een scheuring van spierweefsels in de kuit, worden vervangen door Marjolein Touw. Ruim een week kreeg zij de tijd om de rol in te studeren.

[Novum]