John de Mol is door een vakblad uitgeroepen tot Omroepman van het Jaar 2005, ‘omdat hij met Talpa een onuitwisbaar stempel drukte op het afgelopen jaar’.
John de Mol is uitgeroepen tot Omroepman van het Jaar 2005. De redactie van omroepvakblad ‘Broadcast Magazine’ kiest de 50-jarige mediaondernemer ‘omdat hij met Talpa een onuitwisbaar stempel drukte op het afgelopen jaar’.
Dat hij dezelfde prijs in 1999 kreeg, was voor het tijdschrift geen reden De Mol niet opnieuw te onderscheiden. “De prestaties zijn immers onvergelijkbaar.” Zes jaar geleden ontving De Mol de onderscheiding vanwege het succes van zijn televisieprogramma ‘Big Brother’ en het internationaal opstuwen van zijn bedrijf Endemol. Deze keer krijgt de mediaondernemer de titel vanwege ‘de enorme impact van zijn Talpa Media Holding op 2005’.
Het is volgens het vakblad gemakkelijk schouderophalend of meewarig te doen over de kijkcijferbalans van Talpa TV. “Diverse programma’s zijn al mislukt of scoren niet, maar feit is ook dat de zender ruim op koers zit om dit voorjaar die beloofde tien procent marktaandeel waar te maken.” Ook vindt het tijdschrift dat ‘er wel erg weinig oog’ is voor de ‘vernieuwende impuls die de nieuwkomer nastreeft’.
Het is de vijftiende keer dat de Omroepman van het Jaar is gekozen. De Mol kreeg zijn onderscheiding vrijdag uit handen van voormalig BNN-directeur Gerard Timmer, de winnaar van 2004. Eerdere winnaars zijn onder anderen Paul Witteman (1995), Barend & Van Dorp (2000) en Peter R. de Vries (2003).
[Novum]