Kijkers niet blij met nieuw televisieseizoen

De nieuwe zenderindeling op Nederland 1,2 en 3 heeft voor de tv-kijker geen verbetering gebracht. Alle nieuwe programma’s evenmin. Dat blijkt uit onderzoek.

De nieuwe zenderindeling op Nederland 1,2 en 3 heeft voor de televisiekijker geen verbetering gebracht, evenals alle nieuwe programma’s op de publieke als de commerciële zenders. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau MarketResponse onder ruim vijfhonderd televisiekijkers van 18 jaar en ouder.

Gevraagd naar de aantrekkelijkheid van het aanbod in het nieuwe seizoen zegt 22 procent van de ondervraagden dit minder aantrekkelijk te vinden dan vorig seizoen. Veertien procent heeft geen mening, 55 procent ziet geen verschil en acht procent vindt het aanbod aantrekkelijker.

Verder blijkt dat kijkers onder de 30 jaar de veranderingen en nieuwe programma’s het meest positief beoordelen. Ze vinden hun weg op de nieuw ingedeelde publieke netten een stuk makkelijker dan de oudere kijker. Die spreekt van een rommelige en onoverzichtelijke indeling, maar zegt ook nog te moeten wennen.

Onder de nieuwe programma’s zijn vooral Sterren dansen op het ijs van SBS 6 en Dancing on ice van RTL 4 populair. De helft van de kijkers heeft wel eens op een van de ijsdansprogramma’s ingeschakeld. Daarnaast is er een voorkeur voor de talkshow Pauw & Witteman op Nederland 1.

Opvallend is dat Nederland 1in de eerste week van de nieuwe zenderindeling van de Publieke Omroep begon als marktleider. Ook de afgelopen maand had de zender het hoogste marktaandeel. Mogelijk is het hoge kijkcijferaantal van Boer Zoekt Vrouw daarvoor verantwoordelijk. Zondag bekeken ruim 2,5 miljoen mensen de datingshow.

[Novum]