Benny Neyman zingt over geobsedeerde fan

Benny Neyman bezingt op zijn nieuwe cd het waar gebeurde verhaal van een geobsedeerde fan. Haar echte naam heeft hij in het lied veranderd in ‘Marie-Louise’.

Benny Neyman zingt op zijn nieuwe cd over een geobsedeerde fan. Volgens de zanger gaat het om een waar gebeurd, maar ‘zielig’ verhaal. De fan reist de zanger nog steeds overal achterna en staat geregeld bij hem thuis voor de deur. Haar echte naam heeft Benny in het lied veranderd in ‘Marie-Louise’.

“Ze weet wel dat het over haar gaat, en ze voelt zich ook aangesproken”, vertelt Neyman. “Mensen zullen wel denken: wat is hij slecht voor zijn fans. Maar dit gaat te ver. Het is echt een obsessie.”

De liedjes op zijn nieuwe album ‘Onverwacht’ waren vorig jaar al te horen in de gelijknamige theatershow. Benny schuwt in zijn teksten zware onderwerpen niet. Het nummer ‘Afscheid nemen’ ontstond naar aanleiding van een rouwadvertentie in De Telegraaf. “Ik las een klein bericht over een 38-jarige gitarist die zich van het leven had beroofd. Ik ben meteen naar zijn website gesurft die nog online was en hoorde hem daar ook nog zingen. Daarna heb ik meteen de tekst geschreven.”

De 56-jarige zanger kreeg enorm veel reacties op het lied. Maar ook ‘Poëziealbum’, een lied over incest, leverde Benny veel brieven en mailtjes op. “Je wil niet weten wat de mensen allemaal aan je schrijven”, zegt Benny. “Die nummers maken nogal wat los bij de mensen.”

Het nieuwe album van de geboren Maastrichtenaar bevat ook luchtige stukken. De eerste single van de cd, ‘Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben’, is een vrolijke cajun-versie van de oude hit van Joost Nuissl uit 1975. “Het liedje ligt mij heel erg goed. Alsof het voor mij geschreven is”, vertelt Benny. “En toen ik mijn platencarrière begon, had hij een grote hit met dit lied.”

Benny en zijn managers Nico en Joke Spring in ’t Veld besloten ruim een maand geleden om na 28 jaar de samenwerking te beëindigen. Hans van Barneveld, de levenspartner van Benny, heeft het persoonlijke management nu op zich genomen. Deze beslissing voelt voor de zanger als een bevrijding. “Dat klinkt ondankbaar, maar zo is het echt niet bedoeld. Nico en Joke hebben ontzettend veel voor ons betekend. De verschillen in inzichten werden met name op artistiek gebied te groot. We hebben nu alles zelf in de hand en dat is een geweldig gevoel. We staan iedere ochtend weer zingend op.”

De nieuwe situatie lijkt een nieuwe impuls te geven aan de ruim dertigjarige carrière van de zanger. Zijn nieuwe theatershow ‘Silhouet’ start eind januari in de Nederlandse theaters. Maar ook vanuit Duitsland en België werd weer interesse getoond. “Ik stond onlangs voor het eerst sinds jaren weer een aantal keren in België op de planken. Ik dacht: die mensen kennen mij niet meer, omdat ik daar voor het laatst eind jaren tachtig ben geweest”, vertelt Neyman. “Maar ze gingen overal helemaal uit hun dak.” Inmiddels staat een grote serie theaterconcerten door heel Vlaanderen gepland. In Duitsland staat hij op 4 november in de Arena van Oberhausen op het ‘Super Star Schlagerfestival’

De nieuwe cd van Neyman, die in de jaren tachtig grote hits scoorde met liedjes als ‘Vrijgezel’, ‘Ik weet niet hoe’ en ‘Waarom fluister ik jouw naam nog’, verschijnt eind augustus. De nieuwe single ligt vanaf volgende week in de winkel.

[Novum]